Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KenZoo
#1261168
Har en T3 MY12 som inte accelererar mer än 3000Rpm, det tar stopp där.

Felkoderna är

P268113 - Engine coolant bypass valve "A" Open Circuit, (tror inte denna har med saken att göra, den försvinner dock ej)
P008762 - Fuel Rail / system pressure too low.

Den är svårstartad, men går att köra .

Bilia bytte bränsletryckgivare för ett par tusen men felet kvarstår,
sen kläckte dom att det var bränslepumpen, den ville dom byta men svärfar ville inte chansa så vi frågar här om någon varit med om liknande.
Speciellt när vi fick lära oss att modellen har 2 bränslepumpar. låg och högtryck.

läste ut värden med Autocom,
Lågtryckarn skickar ca 534 kPa i tomgång.
Railtrycket ligger runt 660 kPa .

Läste precis i en Tysk tråd att Railtrycket borde vara över 150 bar
Användarvisningsbild
av js1
#1298085
Gick du vidare med den andra felkoden, 268113?
av KenZoo
#1388191
js1 skrev:Gick du vidare med den andra felkoden, 268113?
Helvette vilket sent svar du kommer att få nu :) .

-Nej, jag gick aldrig vidare med den felkoden, och den syns än idag.
Användarvisningsbild
av js1
#1388247
Ok,
Jag hade samma felkod på min V70 T4 2013. Det var avbrott i spolen till bypassventilen. Hittade samma ventil på nätet till Ford (billigare än Volvo men det är ju i princip samma motor som Ford)
När jag bytte den såg jag att spjället i ventilen var bortmonterat så den var alltid öppen oavsett hur solenoiden stod. Detta var gjort i samband med en serviceåtgärd för några år sen.
Så problemet med avbrottet i spolen gjorde i praktiken varken från eller till mer än att felkoden störde mig. Jag bytte enbart spolen och lät den modifierade ventilen sitta kvar.
Nu har jag dock sålt bilen till förmån för en ny V60 :-)

https://www.ebay.co.uk/itm/HEATER-COOLA ... %3D2334524
Användarvisningsbild
av standardgbg
#1540456
Tack, du sparade mig 1500kr 👍
Min magnetspole larmar också för öppen krets och jag hade tänkt byta den om jag inte hade läst ditt inlägg.
Intressant att man utför en åtgärd där man rensar innehållet i en ventil utan att markera det på något sätt på motorn. Jag hade ju monterat tillbaka en fungerande ventil igen, och med den risken för brand, om jag inte hade sett detta.
js1 skrev: ons 01 jul 2020, 22:20 Ok,
Jag hade samma felkod på min V70 T4 2013. Det var avbrott i spolen till bypassventilen. Hittade samma ventil på nätet till Ford (billigare än Volvo men det är ju i princip samma motor som Ford)
När jag bytte den såg jag att spjället i ventilen var bortmonterat så den var alltid öppen oavsett hur solenoiden stod. Detta var gjort i samband med en serviceåtgärd för några år sen.
Så problemet med avbrottet i spolen gjorde i praktiken varken från eller till mer än att felkoden störde mig. Jag bytte enbart spolen och lät den modifierade ventilen sitta kvar.
Nu har jag dock sålt bilen till förmån för en ny V60 :-)

https://www.ebay.co.uk/itm/HEATER-COOLA ... %3D2334524

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]