Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte75
#1259888
Får leta upp en 8-stegad XC60 och provköra. Finns ju inte så många i jämförelse med de med 6-stegade lådan. Särskilt när man helst vill ha R-design med skinnstolarna utan Alcantara.
av matte75
#1259900
Derank skrev:Ja. Alltid bäst att bilda sig en egen uppfattning.
Ja, jag har ju ju ingen erfarenhet alls av automatare. Kört manuella bilar i hela livet förutom lånebil när min varit på service.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1259902
Växlingen från ettan till tvåan på min åtta stegade låda kan va liiite hård ibland annars är den mycket bra.
1260 rpm i 90km/h 2000rpm i 140km/h. Har Polestar i min D5 så det finns lite ork.
av matte75
#1260050
Ni som kört AWD med den 6-stegade lådan. Hur mycket märker man av fyrhjulsdriften i vinterväglag? Det lär bara vara där jag kommer ha nytta av den.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1260064
Vardagskörning blir lite enklare m awd. Man står inte o spinner i uppförslut osv. Man slipper backa så fort man ska upp för en skogsväg osv. Sladd trollar den dock inte bort. 6steg är sävlig och passar den rätt tröga xc60n. Synd bara att den vibrerar i sig extra mkt dieseldroppar och trollar bort hästkrafterna.
Men som sagt. Försök provköra
av mattish
#1260160
Jag har nyss köpt en V60 med D4 och 8-steg.
Har tidigare kört en del med D4 med 6-steg och awd.
6-stegen växlar mjukare, men har ett mer slirbeteende.
Min 8-steg tycker jag slänger i växlarna lite för hårt. Kanske en adaption och ett oljebyte skulle hjälpa. Men 8-stegen är grym när det gäller varvtalen. Går dock inte att köra på D när man kör med släp eller husvagn. På tok för lågt varvtal, hela bilen skakar. Farthållaren på 90 och spärrad på sexans växel är perfekt!
av dfa
#1260197
Kan vara värt att se om det finns uppdaterad programvara. Hade en V40 med 6 steg aut som jag upplevde blev bättre i växlingarna efter service + uppdatering.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1260233
Växlingspaddlarna är riktigt bra när man kör med släp och inte vill att lådan ska växla i tid och otid. Men lådan växlar snabbt om man ger lite gas.
av mattish
#1260375
[quote=Perra83 post_id=1260233 time=1531908001 user_id=27355]
Växlingspaddlarna är riktigt bra när man kör med släp och inte vill att lådan ska växla i tid och otid. Men lådan växlar snabbt om man ger lite gas.
[/quote]

Jag vet, använde det D4 AWD som jag drog vagn med typ 100 mil. Guld värt, men när man köper begagnad bil går det ju inte få allt....

Går dom att eftermontera tro ?
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]