Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte75
#1259815
Vilka XC60 har den 8-stegade automatlådan? Ni som kört både den 6-stegade och den 8-stegade, vilken anser ni vara bäst?

Är sugen på en XC60 2017. Vill ha minst summum-paketet och helst R-Design.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1259818
matte75 skrev: mån 16 jul 2018, 02:01 Vilka XC60 har den 8-stegade automatlådan? Ni som kört både den 6-stegade och den 8-stegade, vilken anser ni vara bäst?

Är sugen på en XC60 2017. Vill ha minst summum-paketet och helst R-Design.
På MY17 är det alla modeller som har den nya 4-cylindriga motorn, vilket innebär D3, D4, T5 och T6 AWD. De tre första är framhjulsdrivna.
D4 AWD och D5 AWD har den gamla 5-cyl spisen med den gamla 6-stegade lådan.
Jag har D4 med 8-stegade lådan och Polestaroprimering, dock i en V60, är riktigt nöjd med det!
Sen finns det dom som anser att en XC ska ha AWD. Det valet står var och en fritt... :-)
Denna tex. är en D4 med FWD och 8-lådan: https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 0-12302902
av tkntkn
#1259827
Jag har den åttastegade i min XC60 D4 Classic. Jag hade D4 AWD med den sexstegade innan men pga miljöregler på jobbet så fick jag plocka bort AWD i den nya. Jag tycker inte den nya lådan känns 100 tillsammans med FWD, det är lite ryckigt och växlingarna sitter inte alltid bra. Jag har kört automat i snart 20 år och den här kombon jag har nu med FWD och åttaväxlad låda är den jag är minst nöjd med.
av matte75
#1259860
fjohan82 skrev:
matte75 skrev: mån 16 jul 2018, 02:01 Vilka XC60 har den 8-stegade automatlådan? Ni som kört både den 6-stegade och den 8-stegade, vilken anser ni vara bäst?

Är sugen på en XC60 2017. Vill ha minst summum-paketet och helst R-Design.
På MY17 är det alla modeller som har den nya 4-cylindriga motorn, vilket innebär D3, D4, T5 och T6 AWD. De tre första är framhjulsdrivna.
D4 AWD och D5 AWD har den gamla 5-cyl spisen med den gamla 6-stegade lådan.
Jag har D4 med 8-stegade lådan och Polestaroprimering, dock i en V60, är riktigt nöjd med det!
Sen finns det dom som anser att en XC ska ha AWD. Det valet står var och en fritt... :-)
Denna tex. är en D4 med FWD och 8-lådan: https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 0-12302902
Då är ju frågan om jag verkligen "behöver" AWD eller ej? Har ju inte haft AWD innan på mina bilar. Kommer inte dra tunga släp eller husvagn och jag kör 99 procent på landsväg.
Den du länkade till var ju inte helt fel :-)


tkntkn skrev:Jag har den åttastegade i min XC60 D4 Classic. Jag hade D4 AWD med den sexstegade innan men pga miljöregler på jobbet så fick jag plocka bort AWD i den nya. Jag tycker inte den nya lådan känns 100 tillsammans med FWD, det är lite ryckigt och växlingarna sitter inte alltid bra. Jag har kört automat i snart 20 år och den här kombon jag har nu med FWD och åttaväxlad låda är den jag är minst nöjd med.
Du hade alltså hellre haft kvar AWD och den sexstegade lådan om du själv fått bestämma?
av tkntkn
#1259868
Utan minsta tvekan JA. Den sexväxlade lådan i kombo med AWD passade mig perfekt. Den åttaväxlade med FWD känns ryckigare, speciellt i vintertid och lägre fart då den kanske har lite för många växlar och ganska stark motor. XC60 AWD känns stabilare och mjukare och man har koll på läget.
av matte75
#1259870
tkntkn skrev:Utan minsta tvekan JA. Den sexväxlade lådan i kombo med AWD passade mig perfekt. Den åttaväxlade med FWD känns ryckigare, speciellt i vintertid och lägre fart då den kanske har lite för många växlar och ganska stark motor. XC60 AWD känns stabilare och mjukare och man har koll på läget.
Låter som att jag INTE kommer bli besviken om jag hittar en XC60 med den sexstegade lådan.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1259873
Awd eller fwd lär knappast vara avgörande för lådan beteende.

Jag har kört den åttastegade i D4 och T5 och I båda fallen var det en mycket trevlig upplevelse där man vid normal lugn körning knappt märker att det ena finns växlar. Dock ej den sexstegade att jämföra med.

Själv hade jag inte betalat extra för högre förbrukning och färre växlar, möjligtvis hade det kunnat vara ok om det dök upp billigare.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1259876
Får lite bättre acceleration och lägre varvtal med den 8 stegade
Användarvisningsbild
av Derank
#1259879
Varken 6an el åttan är väl någon aha upplevelse,men jag föredrar nog 6an och awd iaf. Den åtta växlade tyckte jag bara gjorde att det blev ännu ryckigare växlingar iom 2 steg till,
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]