Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1257030
Hur funkar detta egentligen?
Sedan förra servicen har jag kört 2100mil o den utfördes i slutet av augusti.
Tänkte att vi skulle få den avklarad innan semestern detta år. Jo, vi satsar på så sen semester som möjligt.

Så, i dag svängde jag förbi o bokade en tid hos ÅF.
Sedan fick jag ge mig ut en oplanerad sväng o nu påminde bilen om att boka tid för service. Samma sak i appen. Även den påminner om detta.

Funderar på om detta var en rejäl tillfällighet eller om Volvo skickar ut detta för att säkerställa att servicelampan nollställs vid servicen?
Om det nu är det sistnämnda så är det helt ok. Är mest nyfiken
Användarvisningsbild
av leiwi
#1257060
Bilen vet inte att service är beställd,service påminnelsen räknas ut lokalt i bilen och någon utbyte av information mellan bilen och ÅF sedan service system finns inte
av Provocative77
#1257239
Hundra på det? Genom VOC är ju bilen uppkopplad. Man kan ju exempelvis beställa service, online.
Enl mina beräkningar så är det lite mer än en månad till årsdagen av förra servicen o att den ska börja tjata mer än en månad i förväg känns som överkurs.
Men, visst. Jag köper tillfälligheten även om jag hade varit glad över funktioner jag inte kände till.
av Rådlös
#1257286
Vänta så får du se. Den kommer att säga till om service flera gånger om dagen trots att du har beställt tid. Och det nollställs först på verkstaden.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1257325
Rådlös skrev:Vänta så får du se. Den kommer att säga till om service flera gånger om dagen trots att du har beställt tid. Och det nollställs först på verkstaden.
:bored:


Ja så är det ju , irriterande!!!! Men är ju som Volvos övriga it system ,några år efter andra
Användarvisningsbild
av Ankle
#1257998
Ingen som vet om man kan nollställa den där påminnelsen själv?

På äldre volvos kunde man ju hålla in nollställningspinnen till trippmätaren när man slog på tändningen och så slocknade lampan.
Är ju rätt bekvämt att slippa få den där påminnelsen i tex en hel månad om man använder bilen flera gånger om dagen...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1258003
Ankle skrev: ons 04 jul 2018, 23:09 Ingen som vet om man kan nollställa den där påminnelsen själv?

På äldre volvos kunde man ju hålla in nollställningspinnen till trippmätaren när man slog på tändningen och så slocknade lampan.
Är ju rätt bekvämt att slippa få den där påminnelsen i tex en hel månad om man använder bilen flera gånger om dagen...
Jo visst kan du göra det.
Risken är dock att hen på verkstan missar att nolla den igen, om du redan har gjort det.
Användarvisningsbild
av Funk
#1258522
leiwi skrev: lör 30 jun 2018, 08:33
Rådlös skrev:Vänta så får du se. Den kommer att säga till om service flera gånger om dagen trots att du har beställt tid. Och det nollställs först på verkstaden.
:bored:


Ja så är det ju , irriterande!!!! Men är ju som Volvos övriga it system ,några år efter andra

Nu blir det ju ett sidospår, men vilka märken har OA uppdateringar/släckning av servicepåminnelsen ? Eller OA uppdateringar över huvud taget om man bortser från Tesla ?


/Thomas
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]