Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1258315
V70 -03 140hk bensin, delar 2.500 :- jobb 3.500:-
V70 -08 2.4d, delar 3.000 :- jobb 3.500:-

Jobbet gjordes på mindre verkstad med kvitto.
Delar som byttes på båda är koppling och urtrampningslager.
av 60volvo
#1271028
Har nu tagit in 3 offerter på detta, ink svänghjul och kopplingskitt. Allt mellan 20-30 tusen.. en menade på att jag kanake klarar mig utan att byta svänghjul om de bara är packboxen mellan veven som läcker olja på lamellerna och då blir de billigare? Någon med erfaranhet?


Dubbelmasse svänghjul och kopplingssats med urtrampningslager, när jag söker på nätet får jag delarna till ca. 13000 kr.
av pularn
#1271083
Jag hade ett liknande fel på min tidigare V60 D5 -11.

När den var nästan ett år gammal, så började kopplingen slira. Typ, vid acceleration från 70 km/h på fyran. Varvräknaren stack plötsligt, man kände egentligen inget. Första gången det hände funderade jag på om hjulen spann loss.

Det fixades på garantin. Allt i kopplingen byttes, i efterhand kom de på vad som var fel. De mätte upp fjädrarna på tryckplattan, en av dem var några mm kortare. Troligen blivit deformerad pga. materialfel.

Verkstaden höll på i två dagar. Hela framvagnen (inklusive skärmarna) monterades ned. Så ett pris på bortåt 20 000 är inte oväntat. Krävdes även framvagnsjustering efteråt.
av Kamran
#1271890
Hej alla.
En nybliven ägare av en xc60 2013 D4 awd, manuell låda. vid provkörning och nu under andra färden med bilen som ägare märkte jag något som jag uppfattar som koppling slirr. bilen har i stundande tidpunkt gått 7500 mil drygt. körde ut på en påfart för och la i 6ans växel. Gasar upp för att komma upp i rätt hastighet, ligger i runt 80 när jag märker att varvtalet skjuter iväg en aning, som när man står still och ger gaspedalen en lätt touch, varvtalet går upp och sjunker tillbaka, säg från 1500 till 2500 och tillbaka igen, väldigt snabbt. Det är svårt att få det att hända igen men har som sagt två gånger nu... vad tror ni att det kan vara?
av 60volvo
#1272216
Kamran skrev: sön 30 sep 2018, 09:59 Hej alla.
En nybliven ägare av en xc60 2013 D4 awd, manuell låda. vid provkörning och nu under andra färden med bilen som ägare märkte jag något som jag uppfattar som koppling slirr. bilen har i stundande tidpunkt gått 7500 mil drygt. körde ut på en påfart för och la i 6ans växel. Gasar upp för att komma upp i rätt hastighet, ligger i runt 80 när jag märker att varvtalet skjuter iväg en aning, som när man står still och ger gaspedalen en lätt touch, varvtalet går upp och sjunker tillbaka, säg från 1500 till 2500 och tillbaka igen, väldigt snabbt. Det är svårt att få det att hända igen men har som sagt två gånger nu... vad tror ni att det kan vara?
Tyvärr så slirar din koppling som på min...

Hört att man kan byta till ett traditionellt svänghjul som håller och är billigare? Någon som gjort detta och kan ge input?
av 60volvo
#1273182
Är de någon som vågat sig på denna manöver själv? Är de möjligt om man har tillgång till verkstad och lyft över en helg och är lagomt händig....? :crying:
av Truckdoktor
#1273184
Har fixad på min 09:a V70 2.5FT i våras. Bör tillägga, att jag jobba yrkesmässigt med fordon ochså.
Med lite grundkunskap och verktyg bör det gå att fixa. Ni måste sänka ner motorn, så motoråk eller motorlift reekomenderas. Och ev. behövs Verktyg att mont. koppling med, då det är en SAC koppling (självjusterande, därmed bör förspännas vid montering).
Efter byte bör nedre hjälpram till motorn justeras och hjulinställning är stark rekommenderad med. Jag satt ihop allt, bokade tid hos Volvo och sa, att hjälpram var loss och den bör centreras inför hjulinställning. Kostade mig inte ens 2000:-.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


av 60volvo
#1273187
Truckdoktor skrev: lör 06 okt 2018, 20:37 Har fixad på min 09:a V70 2.5FT i våras. Bör tillägga, att jag jobba yrkesmässigt med fordon ochså.
Med lite grundkunskap och verktyg bör det gå att fixa. Ni måste sänka ner motorn, så motoråk eller motorlift reekomenderas. Och ev. behövs Verktyg att mont. koppling med, då det är en SAC koppling (självjusterande, därmed bör förspännas vid montering).
Efter byte bör nedre hjälpram till motorn justeras och hjulinställning är stark rekommenderad med. Jag satt ihop allt, bokade tid hos Volvo och sa, att hjälpram var loss och den bör centreras inför hjulinställning. Kostade mig inte ens 2000:-.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tack för svar! Jag har nog de mesta i verktyg, även kopplingsverktyg. Montro om de blir extra jävligt då jag har awd?
av Truckdoktor
#1273188
AWD betyder ju, att det finns en kardanaxel bakåt, som måste tas bort och växellådan är större... Ta nya kardanbultar vid behov. Det gammla brukar få stryk vid losstagning är min erfarenhet.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]