Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255253
Letar efter en bil som min fru kan ha som slit-och-släng-bil till ungar och hund.

Har snubblat på en XC60 2.4d DRIVe 2010 som gått ca 27000 mil, manuell (men det kanske alla är av denna modell).

Finns det några typfel jag bör känna till? Sökte här på forumet men tyckte inte jag hittade något.

Jag har provkört bilen och den går bra och faktiskt inget alls att anmärka på, känns inte alls som den gått 27000 mil. Serviceboken är komplett och allt är gjort i tid osv (inkl kamremsbytet). Bilen har varit långpendlarbil och gått mycket på kontinenten.

Tacksam för alla tips tips om ni har några! (priset jag får betala är ca 40.000:-)
#1255255
med 27mil är det nog mer noga med vad som är bytt på vägen och en full servicebok tyder ju på att den är underhållen, och du har ju provkört den och för 40k skulle jag bara slå till om bilen käns ok i övrigt.

sedan kan ju allt hända efter 27k mil men så är det ju, den kan gå 10000mil till utan probs och den kan börja haverera om 100mil.

Jag känner inet till att det skulle vara något specielt med en xc60 2010 men någon annan kanske kan svara bättre på den frågan.
#1255257
Bra att tänka på är att denna modell inte är fyrhjulsdriven, utan endast driver där fram... Men det har ni kanske koll på? 8-)
Nybesiktigad? Kan vara bra om den är det vid dessa miltal.
#1255263
Tack för svaren!

Jo, det är ju så att allt kan hända med gamla bilar. Fast å andra sidan så tycker jag nya kan strula rätt duktigt de också.

Jo, jag känner till att den bara är FWD. Gör mig inte så mycket egentligen då jag kan ta någon RR vid dåligt väglag.

Jag bor i UK men frågar så klart om Volvo på hemmaplan :) I alla fall, besiktningarna ser ut som så här:

2018-03 : UA och inga "advisories" (bra att veta)
2017-03: UA och inga "advisories"
2016-03: UA men bra att känna till belägg fram börjar bli dåliga samt ett litet stenskott i rutan
2015-03: UA och inga "advisories"
2014-03: UA men bra att känna till "Both rear trailing arm rubber bush deteriorated but not resulting in excessive movement"
2013-03: UA men bra att känna till "snart dags att byta skivor och belägg bak"

Den har gått strax över 3000 mil varje år de senaste åren och serviceboken indikerar på att bilen servats i princip 2ggr per år. Kamrem byttes vid 16000 mil, cirka, år 2014.

Kan ju kanske lite lätt störa mig på att det inte finns några kvitton från "reparationer" fast nuvarande ägare har haft bilen i 4 år och han har bara bytt batteri, och bromsar. Kamremsbytet är bekräftat av en dekal i motorhuven med datum och miltal.

Tittar också på V70 D5 automat 2008 som gått runt 18000 mil för 30.000:-, lägre mil men äldre bil.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]