Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254996
Jag har haft problem med min V60 hybrid, specielt när det har varit varmt ute. Felmeddelanden har kommit när jag har haft AC knappen på, och några gånger när det har varit värmt ute när hybridbatteriet förmogligen har behövt kylning så tror jag att AC startar endå. AC kompressorn på dom här bilarna går direkt på hybridbatteriet på 400V och är inte remdriven.

Felmeddelander kommer som säger fel på hybridsystem, service erfordras med gul lampa, och efter något tid så kommer service på hybridsystem, service straks med röd lampa. Den vill då oftast inte starta. Det kan ha med att göra att när man får problem med AC kompressorn, med felet lågt isolationsvärde på hybridsystemet så stänger hybridsystemet sig av för säkerhets skull. ISG (Integrated Starter Generator) kommuniserar med 400v systemet och laddar 12V batteriet. Laddningen till 12V upphör när hybridsystemet stänger ner, och den får låg spenning på 12V som gör att den inte startar dieselmotorn mera alls. Jag har måttet bogseras flera gånger för det här.

Det var inget felkod direkt på AC pumpen, men diffusa felkoder på lågt isoleringsgrad på varierande ställen i hybridsystemet. Bilia Norge, Helmia Sverige och Volvo Cars Göteborg, samt flera onlineforum bekräftar att det är problem med AC pumpen på hybriderna. Det har kommit flera revisjoner på AC pumparna med nya delenummer, senast i november 2017. Jag har totalt hittat 8 delenumre/uppdateringar på AC kompressorn. Jag har en 2013 modell och pumpen var original, så den har gått över 20000 mil. Vi hittade att kompressoroljan har runnit ur, det är ett dele midt på pumpen. Min hade släppt ur sig olja rundt hela och var bra insmord med olja. Lite AC gas har nog också kommit ur där. Den har fått olja inuti som har ändrat isoleringsgraden i den.

Kompressorn har innbyggd styrenhet, och om man får en ny så måste den kodas in till bilen. Det har varit en del software uppdateringar till det här systemet på hybriderna det senaste året med, så en uppdatering kan vara bra att ha. Jag har fått bytt det här till den nyaste versionen på kompressorn, och felet är borta.

Pris på Helmia ca 18000 SEK. Pris på Bilia Norge ca 25000 NOK. Det är arbete + delar. Jag valde att göra det i Norge, sedan dom har obegränsat garanti på det här så länge det är jag som är ägare till bilen, och jag inte vet hur länge det kommer att funka framåt, sedan kompressorerna ser ut till att ha några problem. Hur det är med nyaste version över tid vet jag inte än. Så mitt råd är att fixa problemet i Norge så att man har garanti för alltid och inte köpa en brukt AC pump, köp nyaste delenummer!

Tills den här historien tillhör att jag har bytt flera delar i hybridsystemet på grunn av lågt isoleringsvärde, som inte har hjulpit alls på felet, själv om det har varit felkoder på det. AC pumpen är den definitivt dårligaste komponenten i hybridsystemet, och det är den enda komponenten som det bruker att vara fel på, mycket lite problem med dom andra komponenterna. Möjligen några enstaka problem med MSDerna (brytare till hybridbatteriet). AC kompresorn är en komponent som man inte ska prova att byta själv!

åtsikter beskrivna här är det vi har kommet fram till efter research och tillsammans med Volvo. Differensialdiagnoser är smälting av isolator säkring och stickar i kontakter som har hoppad ur.
#1255094
Fick tillbaka min D6:a uttagen sommaren 2013 idag:
"Fel konstaterat på ac kompressor felkod ACCM-B102D92 Högvoltsnät strömsensor...[cut] ... Byte av kompressor"
Hoppas jag fick en ny helt enkelt. Skulle ha gått på 7300 kr men självrisk 3640 kr (SEK).
#1255155
Ser i ViB nr. 9 2018 att dom refererar till Länsförsäkringars maskinskadeförsäkring, och statistiken visar att Volvo har mycket fel på AC kompressorer.

Står det inget om vad dom har bytt till i ditt kvitto?
#1255796
Tyvärr inte, bara byte kompressor plus en massa smågrejer. Det var maskinskada så tänker mig att volvia fick det. Fick en kontrollrapport men där är det tomt på vilken typ av aggregat jag fick

Skickat från min G8341 via Tapatalk

#1256159
Det finns ju delenummer på kompressorn, värt att kolla upp. Om du har fått ett begagnat så kan det ju vara lika illa... Tycker det var lite billig?
#1316639
Funderar lite på en V60 hybrid. Fel på AC:n verkar vara ett vanligt problem. Någon som har koll på om det gäller vissa årsmodeller eller om det blivit åtgärdat från någon viss årsmodell och framåt? Drabbar det både D5 och D6 hybriderna eller speciellt någon av dem? (Borde drabba båda av orsaksförklaringarna jag läst)


#1316642
Jag vet att dom första D6 hade en remdriven kompressor, precis som på en vanlig V60. Nackdelen är att man måste ha dieselmotorn igång för att få kyla. När detta ändrades vet jag tyvärr inte.
#1316643
EbbevonVolvo skrev:Jag vet att dom första D6 hade en remdriven kompressor, precis som på en vanlig V60. Nackdelen är att man måste ha dieselmotorn igång för att få kyla. När detta ändrades vet jag tyvärr inte.
Tack för svar även om det inte hjälper mig så jättemycket. Kollar ffa på årsmodeller 2014-2017.
#1317212
Fick detta fel idag när jag var ute och körde, Hybridsystemfel med rött sträck. Gick inte att köra en meter till. Blev bärgning. Antar att det står ett AC byte på schemat även för mig då. Kanske ska vara så om man kör volvo v60 plugin hybrid :)
#1317213
v60d6 skrev:Fick detta fel idag när jag var ute och körde, Hybridsystemfel med rött sträck. Gick inte att köra en meter till. Blev bärgning. Antar att det står ett AC byte på schemat även för mig då. Kanske ska vara så om man kör volvo v60 plugin hybrid :)
Oroande. Bilia menar att detta inte alls är ett vanligt problem men svårt att få en uppfattning om hur vanligt det är, man hör ju bara från de som upplever problemet på nätet Bild

Vilken årsmodell är din? Och har du fortfarande garantier? Berätta gärna hur det går Bild

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..