Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387520
Min bil vart nyss bärgad till Volvo efter att den först indikerade att ac behöver service och när jag stannade bilen ville den inte starta igen. ?

Fick pris på ca 23 000 kr för att byta ac pump. finns det begagnade / renoverade att köpa billigare om det nu visar sig att det är kompressorn som strular på min D6a
#1387521
tooobe skrev: ons 06 maj 2020, 11:48
tompathepilot skrev:Har någon av er fått felmeddelanden av mildare grad som inte gett resultat med bärgning osv? Vår kompressor är bytt förra hösten och vi får meddelande att klimatanläggning behöver service, min mekaniker på Volvo misstänker trots allt att kompressorn inte funkar som den ska, klimatanläggningen ger ingen kyla. Bilen skall in den 9/6 och han tar hem en kompressor för säkerhets skull. Kan ju givetvis vara något annat.
/Tompa
Jag har sett samma felmeddelande på flertalet hybrid V60 som rullat men ej gett kyla, I samtliga fall har kompressor byte visat sig vara nödvändigt. Men som du säger, bara för att det varit så måste det ju inte vara så för dig nödvändigtvis...
Vad kostade det för er att byta ac kompressor?

Kan man göra det själv, då den verkar sitta och fungera som en "vanlig ac kompressor" förutom att den är el driven.
#1392098
Min V60 drabbades av detta problem som yttrade sig genom att den vägrade ladda drivbatteriet (och laddade även ur startbatteriet några gånger pga kortslutning).

I samband med att bilen krånglade och vägrade ladda så har vår elförbrukning skjutit i höjden (från ca 16000kWh/år till beräknad förbrukning för i år ca 40000kWh). Ingen liten skillnad alltså och jag kan inte hitta någon annan förklaring/orsak än bilen. Jag misstänker att den laddat hela tiden när den varit kortsluten eller t.o.m skickat tillbaka el ut på nätet (är det ens möjligt? Tycker jag läst något om det men kan inte hitta det nu). Laddaren till bilen har, när jag upptäckt att den inte laddat, låtit väldigt konstigt - surrat högt "bzzzzz".

Volvo/bilhandlaren tror inte riktigt på mig, kan ni hjälpa mig hitta belägg för mig teori? Kanske får prata med en elektriker istället
#1392117
Gissar på något annat fel, den beräknade förbrukning på 40000kwh betyder en ökning på 24000, alltså en kontinuerlig förbrukning på ca 2,7kw hela tiden varje dag som du inte haft tidigare.

Snabbast är väl om du kan kontrollera förbrukningen i din laddbox, eller om du kör med schuko att koppla en elmätare i uttaget för att avgöra om bilen är problemet.
#1392161
Amloaan skrev: lör 27 jun 2020, 22:04
tooobe skrev: ons 06 maj 2020, 11:48
tompathepilot skrev:Har någon av er fått felmeddelanden av mildare grad som inte gett resultat med bärgning osv? Vår kompressor är bytt förra hösten och vi får meddelande att klimatanläggning behöver service, min mekaniker på Volvo misstänker trots allt att kompressorn inte funkar som den ska, klimatanläggningen ger ingen kyla. Bilen skall in den 9/6 och han tar hem en kompressor för säkerhets skull. Kan ju givetvis vara något annat.
/Tompa
Jag har sett samma felmeddelande på flertalet hybrid V60 som rullat men ej gett kyla, I samtliga fall har kompressor byte visat sig vara nödvändigt. Men som du säger, bara för att det varit så måste det ju inte vara så för dig nödvändigtvis...
Ursäkta sent svar, kompressor och massa andra delar som hade med detta att göra byttes helt kostnadsfritt. Även min mekaniker hävdade att det är en konstruktionsmiss. Tror hela kalaset hade gått loss på 27000kr!!!
/ Tompa

Vad kostade det för er att byta ac kompressor?

Kan man göra det själv, då den verkar sitta och fungera som en "vanlig ac kompressor" förutom att den är el driven.
#1392181
andreas 80 skrev:Gissar på något annat fel, den beräknade förbrukning på 40000kwh betyder en ökning på 24000, alltså en kontinuerlig förbrukning på ca 2,7kw hela tiden varje dag som du inte haft tidigare.

Snabbast är väl om du kan kontrollera förbrukningen i din laddbox, eller om du kör med schuko att koppla en elmätare i uttaget för att avgöra om bilen är problemet.
Bilen stod inkopplad hela tiden på laddning, stämmer väl ganska bra med den ökade förbrukningen? Ganska exakt t.o.m Bild kör extremt lite bil.

Kruxet är ju att den inte har kvar problemet nu efter reparation så blir ju svårt att kolla i efterhand. Är därför mest intresserad av svar kring huruvida det är möjligt för bilen/laddaren att skicka tillbaka ström ut på elnätet om det är kortslutning någonstans?

#1393650
RasmusV skrev:Finns det något sätt som man kan kolla upp kompressorn *innan* den pajar? Har en begagnad V60 PHEV model 2015 och skulle hellre lägga ut lite före, än mycket efter...
Tror inte det tyvärr. Och finns ju ändå inte mycket att göra för att förhindra det även om man nu skulle kunna upptäcka det innan?
#1393652
tooobe skrev:Tror inte det tyvärr. Och finns ju ändå inte mycket att göra för att förhindra det även om man nu skulle kunna upptäcka det innan?
Sant, men tänkte närmast att det är bättre att den pajar i stan än någonstans ute på road-trip i ödemark, så därför kunde det vara kul att veta om det finns "signaler" eller om den bara dör knall och fall. Eller om det går att kolla upp i samband med service...
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]