Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1459309
Listan kan göras lång på exempel där Volvo skiter i sina kunder efter några år, dubbelmassehjul, generatorer, dörrlås, dörrkablage och säkerligen din ac , tyvärr. Risken med problemen är ju att modellen får dåligt rykte och blir svår för privatpersoner att sälja.
#1462288
Nu är det konstaterat att kompressorn behöver bytas för drygt 28.000:-, vilket är fullständigt orimligt. Min mekaniker kollade med Volvo men icke. Jag anser att detta är ett känt problem där man som goodwill bör byta. En bil som går lös på 600.000:- med ett återkommande problem. Svagt Volvo! Om detta är sista ordet, kommer jag i fortsättningen inte rekommendera dessa modeller som begagnade utan endast som nyare med garantier kvar.
#1483035
Hej på er alla! Tänk att köpa en begagnad V60 Plug in hybrid ett bra tag nu. Kikat runt på nätet och upptäckt att många får problem med sina ac-kompressorer på dessa bilar. Jag ringde upp en vän som jobbar på volvoverkstad och fick reda på lite information som kan vara intressant! Tydligen så havererar dom pga att man kör med fel olja i kompressorerna som inte är anpassad för högspänning. Man har helt enkelt fyllt på med vanlig olja som man smörjer remdrivna ac-kompressorer med. När man man gör detta vandrar tydligen spänningen i den eldrivna kompressor och haveriet blir ett faktum.
#1483606
Hejsan. Ny på forumet. Har en 2014 V60 D6, som gått 134xx mil. Verkar som att jag hamnat i samma sits som många andra här. Fått meddelande att ”Luftkonditionering behöver service” känns surt då man läser vad många skriver här.

Har även märkt att det tjuter till just innan motorn går igång vid start av bilen. Någon här som upplevt det med?

Med vänlig hälsning, Tobias
#1490176
Tobias:
Jag kör också en V60 D6 -14 och fick byta ac kompressorn vid ca 17 000 mil. Kostade drygt 20 000 kr och fick veta att Volvo numera har livstidsgaranti på alla reservdelar som de byter så typiskt sett när du väl har bytt tex växellåda, motor ac kompressor etc så spelar det ingen roll om den havererar igen. Då byts delen ut gratis, riktigt bra!

Var det fel på din ac kompressor?
#1490694
Burnquist skrev: tis 01 mar 2022, 09:42 Kenneths:

Hej. Har haft rejäl kötid, så ska inte lämna in den förrän imorgon. Så får återkomma senare så ser vi vart detta landar i.
Livstidsgaranti låter ju iaf bra.
Här står mer om det: https://www.volvocars.com/se/aga/servic ... ng-garanti

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]