Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254600
Hej,

Ny på forumet. Har två frågor till alla fantastiska volvoexperter.

Jag har en xc60 d4 awd aut my 17. Bilen är uppgraderad med Polestar.

Jag har haft bilen inne på felsökning pga strul med BLIS. BLIS indikerar framförallt på vänster sida lite då och då trots att man är ensam på vägen. Vid en längre tur på motorväg kan det blinka kanska ihärdigt. Bilen har varit på första service där det tydligen fanns en fix i programvaran för BLIS. Det hjälpte inte. Sedan har verkstaden gjort någon form av omkalibering av BLIS. Ingen lycka den gången heller. Har någon upplevt liknande fenomen med BLIS som felindikerar?

Den andra frågan, efter att jag fick tillbaka bilen efter senaste felsökningen känns den som typ innan jag Polestaruppgraderade. Nu känns den seg och svarar långsamt på gaspådrag. Trycker man på gasen så segar den först för att sedan accelerera. Alla inställningar för ex speglar och nyckelminne var återställda. Min kanske dumma fråga, är det tekniskt möjligt att Polestaroptimeringen skulle kunna försvinna om man ex felsöker och laborerar med programvaran?
Senast redigerad av 1 Nyvolvo17, redigerad totalt 0 gånger.
#1254652
Har bara begränsad erfarenhet av BSR-optimeringar men det är förmodligen samma princip. Tankar verkstaden in ny programvara för att åtgärda ditt och datt så kommer sannolikt den optimerade programvaran att skrivas över och motorprestanda återgår till original.

BSR har rutiner för detta där man som användare får göra några operationer via deras handenhet och en dator för att skicka över den av volvo ändrade programvaran, BSR fixar sedan till en ny programvaruversion som tankas in via handenheten av användaren och motoroptimeringen återställs på så vis inklusive ev ändringar som volvo infört.

Vad gäller Polestar så utförs återställandet av motoroptimeringen förmodligen helt och hållet av en auktoriserad volvo-verkstad, säkert bara att säga till i den händelse de missat att den är Polestar-optimerad.
#1254918
Nyvolvo17 skrev: ons 13 jun 2018, 06:51
StefanN skrev:Nej, det är inte som med BSR, filen ligger i bilens programvara efter uppdatering och det krävs att man aktivt väljer att skriva över den.
Det låter som en fördel.

Finns det något sätt att själv bekräfta att programvaran ligger kvar i systemet?
Åk till närmaste Volvo åf så ser dom om den saknas eller inte mig veterligen skall polestar sw inte påverkas av uppdateringar samt kostar en slant tex om du väljer återställa till original
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar