Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 60volvo
#1254656
pbengtss skrev:Inga hemkopplade extraljus? Följ annars kablar från helljuslampan och leta skador, eller den kanske är klämd någonstans?
De sitter faktiskt två extraljus på bilen som jag tycker lyser svagt (?). Men båda lyser. Jag ska kolla upp detta spår. Tack.
Truckdoktor skrev:"Short to ground" säger kortslutning mot jord (eller "för hög ström" om man tänker vidare). Din ljuskabel ligger mot chassi ngnstans eller drar för mycket ström så styrenheten slår ifrån hö. helljuset...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


De sitter Xenon 55w eftermonterat på bilens helljus. Dessa boxar + lampor har jag bytt utan resultat. Tycker att vänstra lampan lyser lila snabbt just då den tänds men sen blir den vit trots allt nytt. Ang kabel så är de ju en enda kontakt till alla ljus, de är svårt att följa då allt är i samma kabelknippe.
av mikebike
#1254733
Om det sitter xenon monterat är det inte konstigt om styrdonet tycker att det går för mycket ström. Xenon behöver mycket ström för att tända.
av 60volvo
#1254815
Tänkte bara återkoppla att problemet är löst. Tog lös lyktorna och tröck till alla kontakter. Drog åt alla jordpunkter jag hittade, tog lös batteriet, laddade och smorde in med polfett och återmonterade.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1254825
Derank skrev:Batteriet laddas iaf. Bms har inget med det att göra. Han kan ladda batteriet hemma på köksbordet om han så vill.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Självklart.


Men hur ska bilen veta att det finns ström i batteriet då? Det är därför BMS finns installerad i bilen.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

av least
#1254842
Bilen "vet" det genom att det finns spänning i batteriet.

BMS är till för att bilen ska känna till hur mycket effekt som kommer in i batteriet vid körning samt hur mycket som förbrukas.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]