Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 60volvo
#1253828
Hejsen,

Har en felkod ”right high beam short to ground”. Samt larmar bilen ofta för låg ström i batteriet även om jag har laddat de med ctek. Den har dock aldrig tvekat trots parkerings/ dieselvärmare på vintern.

Jag har provat byta lampor utan resultat. Sen tycker jag de lyser svagt överlag på framlycktorna..
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1253829
Vad är det för motor och årsmodell? Och hur långt har den rullat?
av 60volvo
#1253833
Xc60 d3 2,4l 163hk 2012 ca 16 500 mil.

Glömde skriva att höger heljjus inte lyser alls men vänster lyser, men tycker de är svagare än normalt.
av 60volvo
#1253948
En annan fråga, kan man byta batteriet själv om han har en vanlig felkodsläsare man kan nolla felkoder med?
Användarvisningsbild
av Derank
#1253949
behövs inget speciellt förutom en 13 el 14 nyckel för att byta batt
av 60volvo
#1254002
Derank skrev: fre 08 jun 2018, 21:11 behövs inget speciellt förutom en 13 el 14 nyckel för att byta batt
Hade för mig att jag läst att de nya batteriet måste föras in i systemet pga laddning lr något?

Ingen som haft liknande felkod ”short to ground” då?
av Truckdoktor
#1254003
"Short to ground" säger kortslutning mot jord (eller "för hög ström" om man tänker vidare). Din ljuskabel ligger mot chassi ngnstans eller drar för mycket ström så styrenheten slår ifrån hö. helljuset...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Användarvisningsbild
av svergie2
#1254040
Hur laddar du batteriet? För att bilen (BMS) ska fatta att batteriet får ström ska plus anslutas till plus på batteriet och minus ska anslutas till chassiejord. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1254044
Batteriet laddas iaf. Bms har inget med det att göra. Han kan ladda batteriet hemma på köksbordet om han så vill.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av pbengtss
#1254320
Inga hemkopplade extraljus? Följ annars kablar från helljuslampan och leta skador, eller den kanske är klämd någonstans?

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]