Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1253730
Hej!

Har fått en del problem med bilen nu när sommarvärmen slagit på i syd. Ett av problemen är att båda mina framlyktor har fått någon typ av skada som ser ut som en dimmig film (se bild). Värt att kanske nämna är att Bilia polerade dessa framlyktor för lite mer än 6 månader sedan, kan det vara ett resultat av denna polering?

Det andra problemet är att plasten till min växelspaksknopp har spruckit i hettan.. förstår inte hur då bilen har varit ända nere i Italien i flera dagar utan problem. Bifogar en bild på detta också.

Är det någon som har några erfarenheter av något av detta? Min PST verkar tycka att jag får upp med pengarna för byte av delarna då nybilsgarantin gått ut för 8 månader sedan. Jag själv kan tycka att man kan kräva mer av en bil med nypris över 600 tusen.
Bilagor
bild1.JPG
bild1.JPG (482.48 KiB) Visad 894 gånger
bild2.JPG
bild2.JPG (486.35 KiB) Visad 894 gånger
#1253788
Det där är klarlacken som är kvar på strålkastarna som du ser. Man lägger klarlack utanpå plasten för att skydda den mot att bli grå (har jag för mig det var),

Undersökte detta när jag köpte min, eftersom mina strålkastare är rätt blästrade. Skall man göra det ordentligt, slipar man bort allt och polerar lyktorna tills de är blanka. Sen lämnar man strålkastarna till en lackerare (som vet vad den gör), som lägger genomskilnlig primer och sen en speciell klarlack som är avsedd för ändamålet utanpå.
Finns egna 1k-kit att köpa på tex eBay från SprayMax eller liknande, men det är verkligen extremt viktigt att man gör det rätt. Misslyckas man så är det tydligen ett helvete och slipa ner allting eftersom primern biter sig fast bra i plasten.
#1253874
När bilen är ny, ligger det ju uppenbarligen klarlack på. Har du beställt en polering, så kan det vara svårt att motivera klarlack ovanpå för samma pris.
Men man kan väl i alla fall begära att all klarlacken skall tas bort... :-)

Jag hade svängt förbi en oberoende lackerare och fråga vad som hänt, och om det kommer funka utan klarlack. Det kan vara bra om man vill bygga lite argumentation mot de som utfört jobbet.
#1253876
Det som egentligen orsakat poleringen har varit ett försäkringsärende gällande en drös av stenar som blästrade bilen bakom en lastbil. Mycket av bilen omlackerades, framrutan byttes och samtidigt även lyktorna polerades.

Jag är bara rädd att om dom gör om processen att nästa gång släpper klarlacken när garantin på arbetet gått ut :-)
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]