Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders86
#1253040
Hej. Min S60 har börjat visa egendomliga symptom. Bilen funkar hur bra som helst i övrigt, det är bara det att kylvattnet försvinner ur behållaren och när man öppnar för att fylla på så kommer det tillbaka. Det är som att systemet tar in luft någonstans. Det finns inga spår av avgaser i vattnet (redan testat) så förhoppningsvis är det inte topplockspackningen som är trasig. Vad kan annars orsaka att det blir som luftbubblor i systemet? Motorn det gäller är en D5244T11
av volvoc70cab
#1253096
Tror att det bildas ett undertryck någon stans i systemet. När du öppnar så återställs det. Men du bör kontrollera det närmare. Det är inte så att du nyligen bytat kylvattnet ?
av anders86
#1253197
volvoc70cab skrev: sön 03 jun 2018, 12:30 Tror att det bildas ett undertryck någon stans i systemet. När du öppnar så återställs det. Men du bör kontrollera det närmare. Det är inte så att du nyligen bytat kylvattnet ?
Okej, var skulle det kunna bildas ett undertryck isåfall? Jag har tänkt lämna in bilen på provtryckning av kylsystemet för att kunna hitta ev. Läckor. Vad mer kan det tänkas vara?
Jag har inte bytt kylvätska nyligen, men systemet ska iallafall vara självavluftande enligt rejmes så jag kan inte begripa varför det bildas luftfickor i det.
av begell
#1255256
Möjligen övertryck i expansionskärlet som försvinner vid öppnandet.
Vet inget om just denna modell, men om det finns en övertrycksventil i locket, kolla så den inte kärvar.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1256413
begell skrev: lör 16 jun 2018, 20:16 Möjligen övertryck i expansionskärlet som försvinner vid öppnandet.
Vet inget om just denna modell, men om det finns en övertrycksventil i locket, kolla så den inte kärvar.
Klassisk åkomma. Byt lock till expansionskärlet, kostar inte så mycket.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1256759
Jag har samma fel som TS i en V70 D3-2011, motor D5204. Har konstaterat att det bildas undertryck i kylsystemet och att det sugs in luft i kylsystemet när motorn värms upp under kallstart. Efter en stund utvidgas vattnet och det bildas övertryck i systemet och inläckaget av luft upphör. Kruxet uppstår sedan när motorn stoppas och kylsystemet kallnar. Kylsystemet är ju slutet och skall alltid innehålla samma mängd vatten uch luft. Men nu har en extra mängd luft kommit in i systemet och det innebär att kylsystemet är trycksatt även vid kall motor!
På min V70 började slangarna i "torkardiket" läcka, dom tålde inte att ständigt vara trycksatta. Köpte nya slangar och så var den läckan tätad. Men bilen tar lite vatten, på vintern någon liter då och då, på sommaren nästan inget alls. Bilen går bra och har haft detta fel i fyra år och 5000 mil.
Min teori är att o-ringen i kylvattenpumpens inlopp är otät, den klarar att täta för övertryck men klarar inte av vakuum. Håller nu på att samla kraft för att byta denna o-ring men den sitter otroligt bökigt till..
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1257371
Jovisst det kan ju vara som du säger, fast jag tycker att det borde lukta avgaser om luften kommer från förbränningsrummet.
Vi får se, man kan ju hoppas på att o-ringsbytet hjälper...
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]