Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasrcarlsson
#1253035
Hej,

Senaste dagarna har sensus-systemet startat om sig gång på gång.
Det är oavsett om jag lyssnar på radio, via Bluetooth eller även om jag inte lyssnar på något.
Skärmen slocknar, och Volvo-loggan kommer upp på displayen, innan det sedan startar att spela upp något igen.

Igår och idag så startade det om med cirka 5-10 minuters mellanrum, vilket är aningen irriterande.
Bilen är V60 T5, årsmodell 2017, Dynamic, tror det är Sensus HP eller vad det heter, har inte lagt till något bättre ljudsystem om det inte ingick i Dynamic.

Är det någon som haft samma problem och känner till vad lösningen är?
Det är garanti kvar på bilen så jag ska såklart prata med Bilia om det med innan garantin löper ut.

Tack på förhand och om jag borde lagt tråden någon annanstans så tuta på mig :-/
Användarvisningsbild
av CabBO
#1253050
En fråga först. Har du eget SIM kort inkopplat.
Om du har det så kolla så det finns pengar på det eller att det fungerar. Fungerar det inte eller pengar är slut så händer det du beskriver.
Du måste då in i inställningarna och koppla bort det eller fylla på det så det fungerar.
av jonasrcarlsson
#1253058
Jag tror det sitter ett SIM-kort i som inte har någon data och inte använts sedan sommaren 2016 när vi hämtade ut bilen.
Det var det man fick av Telenor, som fungerade en begränsad tid. Tycker det är konstigt om det är det som bråkar nu helt plötsligt, men jag kan ju testa att ta ut det nästa gång jag ska köra bilen.
(kan dock vara så att jag redan tagit ut det :-/ )
Användarvisningsbild
av hebbe
#1253059
Detta har hänt mig med, det sitter samma kort som ja fick till bilen när den va ny, november 2016, har aldrig laddat kortet, stängde av funktionen och då slutade sensus att starta om sig.
av jonasrcarlsson
#1253062
I samma veva har bilen sagt till om att det är dags att boka service, vilket jag först valde "påminn mig senare"några gånger och sedan valde "nej" då jag bokade tid på datorn istället.
Förra året fungerade det bra, utan några omstarter (då fanns det inte heller någon data kvar på kortet) men nu när den startat om sig så säger den till på nytt om service och frågar om jag vill ha hjälp med att boka tid.
Men testar att plocka ut kortet eller stänger av funktionen någon stans under menyerna.
Spännande bugg om det är det som är felet... :bored:
Användarvisningsbild
av CabBO
#1253126
För mig började det efter en Service. Då hade det inte varit något på SIM kortet under en längre tid. Sensus startade om hela tiden. Sen kopplade jag bort det och Sensus fungerade nprmalt igen.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1253139
Samma för mig och ja det är en bugg i sensus när potten är slut på simkortet.
Fick rådet att ta ut simkortet och stänga av bilmodemet i menyn. Efter att jag gjorde det slutade det att starta om sig.
Har dessutom satt tillbaka simkortet, men låtit bilmodemet vara avstängt.

Går ju även att ladda kortet, men jag använder det inte så det kan kvitta. Apparna i bilen är för sega för att man ska nyttja dem
och enligt volvoPT är detta vad bilmodemet används för. Eventuell trafik till VOC sköts med ett annat simkort som är inbyggt i bilen enligt honom.
av Romeo96
#1253170
Tja! :)

Jag skrev ett inlägg förut angående att Media system hakar upp sig och startar om flera gånger, spelade ingen roll om jag spelade musik via bluetooth, ipod eller radio. Fick hjälp av en kille här på forumet som hade koll på detta. Visade sig att Telenor simkortet som var i bilen störde signalen och när jag tog ut den så funkade det utmärkt och har inte haft problem sedan dess, så testa att ta ut ditt telenor simkort och kör utan det. Det spelar ingen roll om kortet är tankad eller tom. Funkar ändå inte med det.
av jonasrcarlsson
#1253185
Tack för era svar.
Jag kör eventuellt en liten runda med bilen idag för att se om det hjälper.
Konstigt att hela systemet ska påverkas av det, och att det kommer nu 1,5 år efter att SIM-kortets data tog slut.
Har tagit ut kortet och stängt av modemet i bilen.
Användarvisningsbild
av coachen
#1253227
På min var det Tele2 som strulade. Som jag förstod så var det lite beroende av vart i landet man bodde. Bytte till Telia så funka de gott

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]