Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1252929
Hej

Köpte just en begagnad v60 D4 Momentum Business Edition från 2014. Fin bil. Undrar hur man får igång GPS'en? Antar en sån här modern bil borde ha det?
Det finns faktiskt ingen NAV knapp på panellen, men menysystemet har en punkt "Navigation" på skärmen. Där frågas det efter ett licensnummer?
Alltså jag behöver ingen trafikinfo, utan bara en enkel gps-karta (från tex. 2014) som visar hur man åker från punkt A till B.

Om det inte finns installerad är det något man kan uppgradera till?
Om man är osäker på om bilen har gps, (och annan utrustning), kan man söka på VIN-nummer på någon web sida (vart?) vad som ska ingår?

Om man måste köpa/installera något extra, och det blir dyrt med volvo gps, blir det nog att köpa någon enklare gps på elgiganten. :-)

Mvh
Per
#1252935
Se om Volvo Accessories kanske har svaret :-) Själv hittade jag där att man lätt kunde byta från 5" till 7" skärm, den sidan + monteringsanvisningar som finn under tjänster uppe till vänster är guld värda när något skall skruvas.

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... audio/2014
#1252996
PerSvenson skrev: fre 01 jun 2018, 23:30 Hej

Köpte just en begagnad v60 D4 Momentum Business Edition från 2014. Fin bil. Undrar hur man får igång GPS'en? Antar en sån här modern bil borde ha det?
Det finns faktiskt ingen NAV knapp på panellen, men menysystemet har en punkt "Navigation" på skärmen. Där frågas det efter ett licensnummer?
Alltså jag behöver ingen trafikinfo, utan bara en enkel gps-karta (från tex. 2014) som visar hur man åker från punkt A till B.

Om det inte finns installerad är det något man kan uppgradera till?
Om man är osäker på om bilen har gps, (och annan utrustning), kan man söka på VIN-nummer på någon web sida (vart?) vad som ska ingår?

Om man måste köpa/installera något extra, och det blir dyrt med volvo gps, blir det nog att köpa någon enklare gps på elgiganten. :-)

Mvh
Per
Hei, du tar kontakt med din Volvo-forhandler (ÅF) og ber om å få skrevet ut produksjonsspesifikasjonen for bilen. Dette dokumentet inneholder oversikt over alt utstyr i din bil da den rullet ut fra fabrikken. Har du ingen NAV-knapp så har du ikke original navigasjon i bilen.
#1253495
Din bil kan utrustas med den enklare internetkartan om den är utrustad med Sencus connect (jordglobsymbolen)
I knappanelen, är bilen redan utrustad med internetkartan kan du starta den med knappen i den vänstra raden som fjädrar in utan symbol samma knapp som annars har NAV symbolen
Alla MY14 bilar med sensus connect kan uppgraderas till MY15
Det laddas med sensus upgrade 1346-1420
ICM/IHU uppgradering Sensus connect VO 31439153 (några fler appar samt Wi-FI samt verkstadsbokning) som många redan har beskrivit i forumet
sedan kan man uppgradera till internetkartan med benämning Ihu internet map a med nummer 31438319 (S60) vet ej om det är samma till alla 60 och 70 modeller
Efter uppgraderingen kan du koppla upp dig med Wi-FI eller blåtand eller båda delarna om du kör med telefon och karta och musik samtidigt men du kanske har inbyggd modem som det också funkar med
En del verkstäder tar ca 500kr andra gör det gratis i samband vid service priset kan variera en del
Hoppas det går bra att få in
#1335211
Behöver man ett abonnemang för att internetkartan ska funka? Eller är det något man betalar en gång? Jag har inget abonnemang, men jag har gratis unlimited mobildata/internet 4g genom jobbet, som ju säkert bilen kan använda. Bara den lyckas visa kartan på den inbyggda displayen? En jordglob-knapp har jag i bilen. Förstår inte riktigt . hur lyckas den visa nuvarande position på skärmens karta om den inte har tillgång till en GPS -signal? Menar du att den kommunicerar med någon platstjänst /4g positionering ?
Tacksam för svar,
Per
#1336376
Eftersom du har jordglobknappen har du sensus connect och då kan du få in internetkartan men du måste förmodligen uppdatera mjukvarorna i bilen till samma som är i MY2015 till en liten kostnad på volvoverkstad
Det behövs inget abonnemang för internetkartan men du måste ha internetuppkoppling , det kan ske med internetuppkoppling via din telefon med blåtand senare med Wi-FI när mjukvarorna till My2015 är uppgraderade. Bilar med simkortshållare i handskfacket kan använda det.
Om du har en mobile router kan du använda den senare med Wi-FI
Bilen har förmodligen en gps antenn inbyggd i bilen ev i vindrutan eller i hajfenan
Hur internetkartan fungerar kan du se på Volvocars hemsida om du går in på support och sedan väljer din bilmodell men tar sedan Modellår 2015 Early som borde motsvara din bil eftersom den är byggd sent på 2014 samt går att uppgradera
Hoppas svaret inte blev allt för vimsigt
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]