Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1251360
Hej!

Jag och frugan hade tänkt skaffa vår första bil och vi har i nuläget riktat in oss på en begagnad V60 eftersom det verkar vara en generellt sett bra och pålitlig bekväm bil i lagom storlek för oss.

Vår budget är 140k i nuläget men om vi inte hittar något vettigt kan vi spara några månader till.

Kruxet med det hela är att vi vill ha en automatare och helst bensindriven eftersom vi mest kommer köra korta sträckor och troligen runt/under 1000mil/år. Med dessa preferenserna blir det lite snålt med utbud på begagnatmarknaden.

Det som jag främst funderar över är att de flesta bensinmotorerna verkar ha fords powershift-låda vilket jag hört mycket blandade åsikter om inklusive folk som skriver att de kan haverera och kosta en väldig massa pengar. Hur är egentligen driftsäkerheten på dessa? Är det värt det att betala extra för bensinen och köra på en T6 istället för att undvika problem med powershift eller borde vi spara ihop lite mer och köpa en nyare modell(vet inte exakt vilka årgångar) med VEA motor?

Tack för hjälpen!
#1251368
Tack för tipsen!
16700 mil känns rätt långt dock för 137 000 kr, tror ni att det är en bil som vi kan köra många år framöver utan problem eller dyra reparationer?
Blir ju också ett par tusenlappar mer om året för skatt och försäkring men hellre det än att riskera att behöva byta hela växellådan eller nåt på en t4?
#1251369
Alltså, Powershiften är kanon med vissa förbehåll;
Tidiga ska vara utbytta, alternativt köpas med garanti eller så pass låga mil att försäkring täcker. Alla går inte sönder, men det räcker med en för att få ett hål i plånkan.

Men i ditt fall hade jag nog tagit T6. Du får en motor med mindre servicepunkter men den är törstigare. Försäkring bör du jämföra innan du tecknar. Skatten är högre, men att betala fordonsskatt är väldigt problemfritt.
I dagens läge borde man kanske väga in att 98 oktan kostar sisådär 7kr mer per liter jämfört med e85, det är en möjlighet du förlorar med T6 ställt mot T4F, men med dina mil finns det ingen anledning att väga in det.
#1251379
Denna då? Bara en trevlig tågresa bort ;-) https://www.blocket.se/vasternorrland/V ... =23_11&w=3

Själv gillar jag denna automatlådan, ännu mer om man byter till nyare spakstället, ger mycket för känslan iaf ;-)
#1251381
Ser mycket trevlig ut men kanske lite väl långt att åka från Helsingborg. ;)
Den har ju dock Powershift-lådan som gjort mig lite orolig...

Denna ser ju fantastisk ut men då måste det till ett litet lån också... https://www.autouncle.se/se/begagnade-b ... ch-results
Borde ha den nyare Geartronic-lådan. Lite mysko med över 11000 mil på en så ny bil dock? Måste vara något lurt med den....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]