Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1251446
Det som är lurt är att det antagligen är ärliga mil😉
Självklart är det skyhöga mil/år. Men den har antagligen gått långmil för exempelvis en försäljare.
Fördelen om den bara är servad som den ska är att den då är körd precis som en diesel ska köras.
Nu har inte jag tid längre då vissa påpekar att vi ska åka hemifrån. Men kolla upp bilen så den inte gått som taxi. Det misstaget gjorde jag en gång o den växellådan är inget jag önskar att någon annan skulle råka ut för..... Bortsätt den som köpte den av mig
Har själv en D5 -14 som börjar närma sig dessa mil o bilen går fortfarande som en klocka.

Det du ska ta med i beräkningarna när det gäller Ocean Race samt även R-design är att du betalar extra för lite design.
Sedan ska jag villigt erkänna att jag gärna hade haft den där blå färgen o de där skitsnygga sätena.
#1251448
cheesecakeFTW skrev:Mitt hjärta säger ja min plånbok säger nej...
https://www.blocket.se/ostergotland/Vol ... ?ca=20&w=3
Det där med budget är bara att glömma när man letar bil. I vintras började jag leta efter en V70 för ca 80k men det slutade med en V60 T6 för 185k, fem minuters provkörning var allt som krävdes ;)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

#1251457
Först och främst är det inget fel på Ford motorerna. Vissa är så kritiska bara mot just fabrikatet utan att över huvud taget ha någon form av fakta till påståendet. Jag har själv kört Ford i flera år och äger för tillfället en V40 t3 med Ford motor och den är pigg och glad året runt. När det gäller tidigare ägande av Ford har jag aldrig fått något motorrelaterat problem utan det har varit andra saker som strulat.

Hur som helst, ja t2 och t3 är lite tröga på motorvägen kanske men de är ju både billigare vid inköp och drift. Personligen hade jag valt mellan t3-t5. Finns ju även polestar optimering att köpa till om man är ute efter lite mer fläkt. Ligger just nu på 7000kr och optimerar ungefär "ett steg". Dvs en optimerad t3 ~= t4.

Men nog om motorn. Titta snarare på bilens utrustning. Vissa grejer kan man inte vara utan. Digital instrumentpanel, farthållare, minst high performance sound paketet och voc är enligt mig ett måste.

Nu kollade jag inte så noga på utrustningen men den här såg fin och prisvärd ut tex
https://www.wayke.se/objekt/0bc206e0-b2 ... gn-automat
#1251467
Varför inte en diesel? Finns ju ett mycket större utbud.. Så länge man köper en Euro6 så är det lugnt om man ligger och funderar på miljözonerna.
Har själv kört en D4 i nåt år som tjänstebil. Köp inte innan -14 är mitt tips, faceliften gör sjukt mycket och prisskillnaden är inte speciellt stor om man tittar lite bredare.

Förslag
https://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_ ... ?ca=20&w=3
https://www.blocket.se/vastmanland/Volv ... ?ca=20&w=3
#1251470
Tack för fina tips!
Det är inte att jag absolut inte vill ha diesel utan snarare att det känns dumt med tanke på att vi kommer köra lite och mycket korta sträckor. Har hört att det inte är bra för dieselmotorer då partikelfiltret måste köras långa sträckor för att rensas.

Förresten hur är dessa bi-fuel modellerna?
https://www.wayke.se/objekt/edd9a570-be ... ic-automat
#1251485
så sant, kör man korta och lite är diesel inte alls bra.

Bi-fuel är att du kan tanka bensin samt biogas och förväxla dig inte med flexifuel-bilar. Enda nackdelen med bi-fuel är väl att tank-behållaren till biogasen efter 20år(från den dag bilen registrerades så måste man konvertera bilen till enbart bensin(av en speciell verkstad som vet angående det eller så skulle man skrota bilen? https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/

iallafall välj helst inte under momentum(utrustningsnivå på volvobilarna).. kinetic är den lägsta och minst sagt dålig med utrustningar till bilen vare sig utvändigt och invändigt.
#1251486
cheesecakeFTW skrev: lör 26 maj 2018, 18:41 Förresten hur är dessa bi-fuel modellerna?
https://www.wayke.se/objekt/edd9a570-be ... ic-automat
Vi hade en sån som företagsbil, dock V70, men men liknande mätarställning och just denna motor.

Den var inne på verkstad 6-7 ggr inom 6 månader pga att den ryckte störande mycket...
Bilen i annonsen kanske är hur bra som helst, men 5-cylindrar och 2,0 Bi-fuel står inte högt i kurs hos mig.
#1251537
Easterlily skrev:Först och främst är det inget fel på Ford motorerna. Vissa är så kritiska bara mot just fabrikatet utan att över huvud taget ha någon form av fakta till påståendet. Jag har själv kört Ford i flera år och äger för tillfället en V40 t3 med Ford motor och den är pigg och glad året runt. När det gäller tidigare ägande av Ford har jag aldrig fått något motorrelaterat problem utan det har varit andra saker som strulat.

Hur som helst, ja t2 och t3 är lite tröga på motorvägen kanske men de är ju både billigare vid inköp och drift. Personligen hade jag valt mellan t3-t5. Finns ju även polestar optimering att köpa till om man är ute efter lite mer fläkt. Ligger just nu på 7000kr och optimerar ungefär "ett steg". Dvs en optimerad t3 ~= t4.

Men nog om motorn. Titta snarare på bilens utrustning. Vissa grejer kan man inte vara utan. Digital instrumentpanel, farthållare, minst high performance sound paketet och voc är enligt mig ett måste.

Nu kollade jag inte så noga på utrustningen men den här såg fin och prisvärd ut tex
https://www.wayke.se/objekt/0bc206e0-b2 ... gn-automat
Motorerna från ford har jag inte hört något dåligt om, bara Powershift-lådorna de är kopplade till. Skulle inte ha något emot en äldre t3/4/5 förutsatt att jag inte behövde oroa mig för att det finns en risk att växellådan går sönder!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]