Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1250727
Okej, dags att byta ut babyskyddet mot nästa stol och av en tillfällighet köpte min sambo en
besafe izi plus stol, det är tydligen den säkraste stolen som finns enligt henne, men även den största (enligt mig).
Nåväl, gjort är gjort, nu ska den in i bilen.

Någon som vet hur och vart?
Jag försökte först sätta den i baksätet bakom mitt förarsäte eftersom babyskyddet satt där, men nepp, icke. Inte utan att jag
får köra runt med ratten i magen och krökta ben.

Okej, försök nummer två fick bli baksätet bakom den andra stolen, okej här kan den sitta, men då blir det rejält
trångt att sitta i framsätet och det är ju redan rätt trångt i baksätet bakom mig med. Vart ska sambon sitta... okej..

Okej, försök nummer tre fick bli framsätet bredvid mig. Okej, nu börjar det likna något, ändå rätt okej bakom
för sambon, men det innebär att min högra sidospegel skyms och jag måste ändå anse att stolen sitter rätt högt
och syns "för bra" utifrån.
Fixade och trixade lite till, inser att jag kan ju sänka ner sätet en del, då det var upphöjt. Okej det löste en del
sikt utåt, men sidospegeln är fortfarande skymd och stolen syns utifrån och frågan är om inte sonen får
solen rakt i huvudet från framrutan.

Så vad säger ni? Någon har vet och har erfarenhet av samma bil och stol?

Sedan vet jag att bästa ställen är bak och mitt i bilen, men jag ser inte hur den ska sitta där utan att sabba både
bak och framsäten med sin storlek. Visst, då har vi bak höger och ja, jag funderar på det, men det känns som
jag då får åka ensam i framtiden och sambon ta cykeln då det är trångt både bakom mig och framför sonen då.

Någon i min omgivning sa med att det är olagligt att den sticker upp för mycket i framrutan, sant?
För jag har drog volvo-stolen i botten och det är stolen som är så hög i sig,.
#1250772
I en modern bil så är det inte säkrare bak än fram, snarare tvärtom OM man inte kan fixera stolen på ett korrekt sätt. Vi har istortsett alltid haft våra bakåtvända fram då de suttit bäst där, senast en Besafe Izi stol (i både en VW Passat och V70 II). Stolen hamnar alltid högt upp iom den kraftiga konstruktionen på denna typ av stol och att spegeln döljs är också vanligt. Jag skulle satt den fram då man får bättre plats i bilen i baksätet än att ha ett oanvändbart passagerarsäte fram. Det är inte heller olagligt att det sticker upp i framrutan det gör väl alla stolar med denna konstruktion, däremot skall barnets huvud vara minst 5cm ifrån vindrutan. Kolla här för mer info.https://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-b ... g-i-bilen/
#1250785
Ah, men då verkar jag ju ha gjort "rätt" och jag tyckte med att det verkade konstigt med att det skulle olagligt, eftersom jag faktiskt ser ut. Stolen skymmer inte mer nu än vad
stolpen gör (A-stolple?).
Reagerade med på att vindrutan var så nära den justerbara skumgummin (du vet vad jag menar), men sambon påpekar att sonen inte kommer att ha den så högt som jag satt den,
vilket stämmer, jag drog nog upp den lite långt faktiskt, han ska ha den på lägsta tror jag. Sedan efter att jag sänkte volvo-stolen helt i golvet så är det gott och väl 10 cm till vindrutan och
stolen sitter som berget. Vi får väl prova så får vi bara se om sambon godkänner vinkeln.
Finns ju 3 lägen, och i läge 1 sitter han helt 90 grader, läge 2 är det kanske 15 grader och i läge 3 ligger han i 30 grader (uppskattat) och det är vad jag kan förstå högst godkända gradtal
och själva tanken med stolen.

*nojig småbarnsförälder som drar i alla stroppar och kör boxboll med stolen för att se att den verkar palla med* :-D
#1250802
Om det gått skulle jag nog vilja få ner huvudet så det inte kommer nära krockgardinerna. Konstigt att inte NTF nämner något om det eftersom en del bilar smalnar av mycket mot taket
#1250865
Jag körde Izi Kid (gamla varianten av samma stol) i mina V60 och ja - det blir inni***** trångt hur man än gör. Bakom föraren är bara att glömma. I mitt fall körde vi den höger bak och så fick sambon sitta inklämd höger fram. Hon är lyckligtvis tillräckligt kort.
#1250932
frasse4 skrev:Om det gått skulle jag nog vilja få ner huvudet så det inte kommer nära krockgardinerna. Konstigt att inte NTF nämner något om det eftersom en del bilar smalnar av mycket mot taket
Anledningen är att krockgardinerna på en bil inte inte finns i området där barnet har huvudet i stolen som dessutom är skyddat i sidled. https://www.youtube.com/watch?v=GnQMF_cdbdI
#1251474
För andra det kan hjälpa.
jag satte den som sagt fram och det blev riktigt bra.
När väl allt ställdes in för sonens storlek och allt så blev det bra.
Bra höjd till vindrutan och jag ser faktiskt till och med sidospegeln om jag anstränger mig.
Ska köpa ett solskydd bara till barnstolen eftersom jag inte vill sätta upp en sådan där skärm på höger framruta. :-D

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]