Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1249799
För någon månad seda beskrev jag hur min v60 T4 -16 börjat droppa olja. Har nu varit inne på volvo för felsökning. De upptäckte att täcklock till kamaxeln läcker. Sitter tydligen någon tätning där. Är detta ett vanligtfel på dessa motorer då verkstaden erbjöd sig att stå för 60% av min kostnad. Detta utan att jag ens frågat om kostanden. Hade annars tagit det på försäkringen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1249878
Det var inte vevaxeltätning?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1249892
Jag har nämligen fått bytt båda vevaxeltätningarna på garanti då de läckte olja.
av baggen
#1249918
Den är blöt av olja på höger sida. Har för mig att de pratade om att byta typ två tätningar. De skulle även byta kamremmen då den fått olja på sig. Bilen har ju inte gått långt. Ungefär 2500 mil. Är detta någon typ av barn sjukdom på just VEA motorerna???
av baggen
#1250087
Ja. De flesta har väl en bil som inte har det här felet. Verkar ändå som dett inte är helt ovanligt. Har ju fått svar från några medlemmar på forumet som haft liknande problem. Tyvärr tog inte volvo hela reparationen som garanti som någon hade fått. Dock är ju 60% alltid något. Ska bli spännande att se om det är fler här på forumet som haft eller har samma problem :-)
Användarvisningsbild
av x74
#1250119
baggen skrev:För någon månad seda beskrev jag hur min v60 T4 -16 börjat droppa olja. Har nu varit inne på volvo för felsökning. De upptäckte att täcklock till kamaxeln läcker. Sitter tydligen någon tätning där. Är detta ett vanligtfel på dessa motorer då verkstaden erbjöd sig att stå för 60% av min kostnad. Detta utan att jag ens frågat om kostanden. Hade annars tagit det på försäkringen.
Ja vean verkar lida av lite barnsjukdommar, har ochså en T4 -16 där balansaxeln har bytts pgr av vinande ljud runt 1500-2000 rpm, dock så kommer det tillbaka vinande ljudet , så verkar vara konstrukions fel. de ska släppa en uppdaterad axel, men ska nog undersöka om min har nått olje läckage ochså. Du har inget vinande missljud? som har likadan spis.
av baggen
#1250126
Nej. Något vinande ljud har jag inte hört. Det här är det första missödet som händer. Hade dock vibrationer i växelspaken vid 100-120km/h. Det åtgärdades dock på garantin. Upptäckte olje läckaget nu i våras. Gjorde orginal service i september och då fanns det inte där. Hoppas att volvo kommer till rätta med dessa problem då vean ska stoppas i alla modeller
Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Bee Gees

OM RYSSEN KOMMER

Jag vill bara säga att det finns ungdomar som[…]

Hjälp med VIDA DiCE

När jag försöker uppdatera frå[…]