Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1249844
CabBO skrev: tis 15 maj 2018, 11:16 Ja, nu är nästa fråga. Köpte originaldrag som skall monteras till helgen. Till originaldraget köpte jag 7 polig kontakt. Nu hör jag man skall ha 13 polig kontakt.
Vad är skillnaden förutom 6 poler i kontakten :)
Vad kan jag inte göra med 7 polig kontakt som jag kan göra med 13 polig ?
Det är väl så enkelt att med 13 poler kan man driva fler lampor/komponenter på tex en husvagn.
Problemet är ur värden med en adapter: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=sl% ... gnsadapter :-)
av dannesk
#1249851
Jag skulle nog föredra den 13-poliga då den har mer funktioner om man har vagn med 13-poler samt en bättre tätad tvistkontakt. På min XC60 har jag nya 13-poliga så slås backsensorer och bakre radar av , det gjorde det inte på min gamla 7-poliga originalkrok, visseligen en V70. På de senaste lånade/hyrda vagnarna jag haft så har samtliga haft 13-poligt fast man fått med en adapter till 7-poligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4p ... takt_(ISO)
Användarvisningsbild
av CabBO
#1249985
fjohan82 skrev: tis 15 maj 2018, 11:25
CabBO skrev: tis 15 maj 2018, 11:16 Ja, nu är nästa fråga. Köpte originaldrag som skall monteras till helgen. Till originaldraget köpte jag 7 polig kontakt. Nu hör jag man skall ha 13 polig kontakt.
Vad är skillnaden förutom 6 poler i kontakten :)
Vad kan jag inte göra med 7 polig kontakt som jag kan göra med 13 polig ?
Det är väl så enkelt att med 13 poler kan man driva fler lampor/komponenter på tex en husvagn.
Problemet är ur värden med en adapter: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=sl% ... gnsadapter :-)
Så med en adapter från t ex Biltema, så funkar allt problemfritt med Backsensorer och Backkamera mm?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1249987
CabBO skrev:
fjohan82 skrev: tis 15 maj 2018, 11:25
CabBO skrev: tis 15 maj 2018, 11:16 Ja, nu är nästa fråga. Köpte originaldrag som skall monteras till helgen. Till originaldraget köpte jag 7 polig kontakt. Nu hör jag man skall ha 13 polig kontakt.
Vad är skillnaden förutom 6 poler i kontakten :)
Vad kan jag inte göra med 7 polig kontakt som jag kan göra med 13 polig ?
Det är väl så enkelt att med 13 poler kan man driva fler lampor/komponenter på tex en husvagn.
Problemet är ur värden med en adapter: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=sl% ... gnsadapter :-)
Så med en adapter från t ex Biltema, så funkar allt problemfritt med Backsensorer och Backkamera mm?
Backkamera och parkeringssensorer påverkas bara av TCM, Trailer Control Module. Har du en Volvo originalkrok så har du TCM, har du en tredjeparts så kanske du inte har det.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1250042
svergie2 skrev: ons 16 maj 2018, 07:56
CabBO skrev:
fjohan82 skrev: tis 15 maj 2018, 11:25
Det är väl så enkelt att med 13 poler kan man driva fler lampor/komponenter på tex en husvagn.
Problemet är ur värden med en adapter: http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=sl% ... gnsadapter :-)
Så med en adapter från t ex Biltema, så funkar allt problemfritt med Backsensorer och Backkamera mm?
Backkamera och parkeringssensorer påverkas bara av TCM, Trailer Control Module. Har du en Volvo originalkrok så har du TCM, har du en tredjeparts så kanske du inte har det.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Precis. Dessa funktioner ska inte påverkas av adaptern utan sitter i kabelstammen från kroken och in i bilen samt att du får in programvaran från Volvo.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1250118
fjohan82 skrev: ons 16 maj 2018, 14:56
svergie2 skrev: ons 16 maj 2018, 07:56
CabBO skrev:
Så med en adapter från t ex Biltema, så funkar allt problemfritt med Backsensorer och Backkamera mm?
Backkamera och parkeringssensorer påverkas bara av TCM, Trailer Control Module. Har du en Volvo originalkrok så har du TCM, har du en tredjeparts så kanske du inte har det.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Precis. Dessa funktioner ska inte påverkas av adaptern utan sitter i kabelstammen från kroken och in i bilen samt att du får in programvaran från Volvo.
Suveränt. Kanon om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1250443
Jag fixade en 13 polig kontakt istället för en 7 polig, för man vet aldrig framöver när man nu ändå har dragkrok
När jag nu idag monterat dragkrok med 13 polig kontakt, så får jag höra att man måste ha en adapter om man har en kärra med 7 poler. Stämmer detta?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1250449
CabBO skrev: lör 19 maj 2018, 17:43 Jag fixade en 13 polig kontakt istället för en 7 polig, för man vet aldrig framöver när man nu ändå har dragkrok
När jag nu idag monterat dragkrok med 13 polig kontakt, så får jag höra att man måste ha en adapter om man har en kärra med 7 poler. Stämmer detta?
Ja.
Bil med 13 och släp med 7 kräver adapter. Det motsatta har samma krav.
Inte bara för funktionens skull, de ser helt olika ut och passar inte i varandra.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1250920
Ha ha. Jag var nog lite naiv och trodde att bara jag köpte en 13 polig så skulle jag inte behöva en adapter. Ack så fel jag hade. Det spelar ju ingen roll vilken man köper. Man behöver ju en adapter ändå.
Ja, det blir ett köp av en adapter om inte nuvarande behov av hyra av släp mm (där det förhoppningsvis ingår) förändras till köp av en släpkärra mm.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]