Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1247842
batmac skrev:...........Idag fick hen en upplevelse där bilen drog iväg så kraftigt vid spårig vägbana att diket inte var långt borta. "Jag fick verkligen använda nästan hela kraften i armarna för att hålla honom på vägen, sjukt läskigt".........
Jag hade börjat med att kontrollera hjulinställningen och att det inte är något glapp i framvagnen. För så ska den normalt inte bete sig.
#1247855
batmac skrev:
Wizzman skrev: tor 03 maj 2018, 22:41 Det där är inte normalt, jag har samma uppsättning på min v60 och den är hur snäll som helst att köra.

Vad är det för däck och hur slitna är de? Fenomenet du beskriver är inte ovanligt med kinadäck eller om däcken är rejält slitna.

När jag köpte min bil var framdäcken nästan slut (Continental), då var den som du beskriver och min sambo ville inte köra bilen. Med nya framdäck försvann de tendenserna.
Det är Continental, contiSportContact 3 tror jag är exakta namnet. 4-5mm kvar har jag för mig.
Slump eller inte, men det var såna däck det låg på min bil när jag köpte den och den betedde sig likadant, fast jag hade kanske 2mm kvar.
#1247856
Runt 4mm på conti sport contact 3 gjorde min bil tämligen ryckig och spårig, speciellt känslig för vägmarkeringarna. När jag hade de på hade den dessutom gått sisådär 1500 mil om jag minns det rätt. Jag hade köpt nya däck, i samma dimension eller 225/45 om man är lagd åt det hållet. Men oftast har tillverkare/modell mer att säga komfortmässigt, än vad en närliggande dimension har.
#1247874
EbbevonVolvo skrev: fre 04 maj 2018, 00:08 Jag hade börjat med att kontrollera hjulinställningen och att det inte är något glapp i framvagnen. För så ska den normalt inte bete sig.
Vi gjorde en hjulinställning när vinterdäcken åkte på, och bilen var inne på service nyligen. Dom bytte även ett par bussningar pga knarr i framvagnen. Gjorde toe-in (?) justering. Tycker det borde ha märkts då. men jag håller med dig, det känns extremt. Bilen har gått drygt 4000mil.
Wizzman skrev: Slump eller inte, men det var såna däck det låg på min bil när jag köpte den och den betedde sig likadant, fast jag hade kanske 2mm kvar.
TommyP86 skrev:Runt 4mm på conti sport contact 3 gjorde min bil tämligen ryckig och spårig, speciellt känslig för vägmarkeringarna.
Ja jag kanske helt enkelt måste testa med nya däck. Räcker det att köpa två till att börja med och sätta fram? Så att jag inte behöver slänga ut pengar för en hel uppsättning om det ändå inte hjälper?
#1247876
batmac skrev:
EbbevonVolvo skrev: fre 04 maj 2018, 00:08 Jag hade börjat med att kontrollera hjulinställningen och att det inte är något glapp i framvagnen. För så ska den normalt inte bete sig.
Vi gjorde en hjulinställning när vinterdäcken åkte på, och bilen var inne på service nyligen. Dom bytte även ett par bussningar pga knarr i framvagnen. Gjorde toe-in (?) justering. Tycker det borde ha märkts då. men jag håller med dig, det känns extremt. Bilen har gått drygt 4000mil.
Wizzman skrev: Slump eller inte, men det var såna däck det låg på min bil när jag köpte den och den betedde sig likadant, fast jag hade kanske 2mm kvar.
TommyP86 skrev:Runt 4mm på conti sport contact 3 gjorde min bil tämligen ryckig och spårig, speciellt känslig för vägmarkeringarna.
Ja jag kanske helt enkelt måste testa med nya däck. Räcker det att köpa två till att börja med och sätta fram? Så att jag inte behöver slänga ut pengar för en hel uppsättning om det ändå inte hjälper?
Jag märkte ingen som helst skillnad när jag bytte däck i somras och mina gamla däck hade ungefär 3mm kvar.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]