Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1247801
Tillagt 180510: OBS! Med viss risk för att ropa hej för tidigt så löstes problemet mha byte till nya däck fram. Valet föll på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, 225/45/18 istället för nuvarande Continental 235/40/18. Så jag vet inte riktigt om det var däcken, bredden eller nåt annat. Men jag hoppas det håller i sig. Sambon har också provkört och än så länge är det tummen upp! Byter rubrik på tråden för att lättare hitta igen den via sökning.

Ok. Det blev ett skapligt antiklimax när jag äntligen efter år av väntan fick hem mina nya sommarhjul. Jag hade förväntat mig mer buller, stötighet och spårkänslighet än tidigare, men den mängden jag fick gjorde att jag funderade på hur någon öht vill köra runt med breda däck. Anyways. Jag kan ta det, för jag tycker det lyfter bilen såpass mycket utseendemässigt, och på E4 är det skönare med breda däck. Sambon däremot... not so much. Idag fick hen en upplevelse där bilen drog iväg så kraftigt vid spårig vägbana att diket inte var långt borta. "Jag fick verkligen använda nästan hela kraften i armarna för att hålla honom på vägen, sjukt läskigt"

Så okej. Hur mycket jag än vill behålla hjulen så är det inte tillräckligt för att sambon inte ska känna sig trygg att köra sin egen bil. Därför har jag några funderingar för att kanske lyckas behålla fälgarna. Det är Ixion 3, så jag antar att det är 8x18. Däcken som sitter på är Continental nånting nånting contact 235/40/18.

1. Hur smala däck kan jag sätta på dessa fälgar? Alltså inte estetiken jag menar om här utan funktionellt.

2. Hur höga däck skulle jag kunna sätta på utan att det tar i. Mina gamla 17" är väl 215/50/17 har jag för mig, men det känns som att XXX/50/18 blir för stort för en standard V60 (återigen, inte estetiskt utan funktion)

3. Är beteendet på bilen normalt öht? Jag har pratat med kompisar som kör med liknande dimensioner och som upplever sina bilar som väldigt spårkänsliga. Samtidigt som jag har svårt att acceptera att det ska vara så extremt med 2cm skillnad. Har testat lite olika lufttryck med marginell skillnad. Kan däcken påverka.
Senast redigerad av 1 batmac, redigerad totalt 0 gånger.
#1247806
Fel generation bil och allt men min erfarenhet av 205 breda 15" och 245 breda 19" på gamla S80n var mest komfort och inte alls så dramatisk skillnad i spårning. även om det så klart var sämre så var det mer att bilen fick passas irriterande mycket än något som kändes farligt. Jag störde mig mest på vattenplaning faktiskt.
#1247819
SBergdahl skrev:Fel generation bil och allt men min erfarenhet av 205 breda 15" och 245 breda 19" på gamla S80n var mest komfort och inte alls så dramatisk skillnad i spårning. även om det så klart var sämre så var det mer att bilen fick passas irriterande mycket än något som kändes farligt. Jag störde mig mest på vattenplaning faktiskt.
Ja det jag har upplevt är främst att den måste passas ordentligt för den vill sticka iväg lite gran. Har själv inte haft ett lika allvarligt resultat även om jag känt tendenser
Marlboroman skrev:Om du har 50-profil på 17" så borde 45-profil till 18 vara vettigare. Volvo rekommenderar väl 235/45/18? 225/45/18 borde kunna vara något. Bör gå att gå ner till 215/45/18 också, men då har man inget däck som sticker ut och skyddar fälgen om man kommer för nära en trottoarkant.
Det var 215/45/18 jag funderade på, men det som verkar vara problemet där är belastningsindex. Original så är det väl 95W och 93 verkar vara det högsta jag hittar på 215.
#1247826
XC90_Executive skrev:Har du kollat luften i däcken ordentligt? Hur mycket/lite? Har aldrig märkt några sådana tendenser på en V60. Hade 245/35 20” på min förra V60 Polestar.
Har testat 2,8 och 2,5 utan större skillnad. Någon rekomendation?
#1247832
Det där är inte normalt, jag har samma uppsättning på min v60 och den är hur snäll som helst att köra.

Vad är det för däck och hur slitna är de? Fenomenet du beskriver är inte ovanligt med kinadäck eller om däcken är rejält slitna.

När jag köpte min bil var framdäcken nästan slut (Continental), då var den som du beskriver och min sambo ville inte köra bilen. Med nya framdäck försvann de tendenserna.
#1247834
Wizzman skrev: tor 03 maj 2018, 22:41 Det där är inte normalt, jag har samma uppsättning på min v60 och den är hur snäll som helst att köra.

Vad är det för däck och hur slitna är de? Fenomenet du beskriver är inte ovanligt med kinadäck eller om däcken är rejält slitna.

När jag köpte min bil var framdäcken nästan slut (Continental), då var den som du beskriver och min sambo ville inte köra bilen. Med nya framdäck försvann de tendenserna.
Det är Continental, contiSportContact 3 tror jag är exakta namnet. 4-5mm kvar har jag för mig.
#1247836
Om 235/40-18 orsakar så man nästan kör i diket pga spårighet och inte orkar hålla emot i ratten så är det något annat som är fel då kommer det inte lösa sig med annan dimension på däcken. Skulle inte köra smalare däck än 235 på 8x18.

För andra hjul/däck dimensioner så kolla i manualen för bilen eller jämför rullomkretsen gentemot din originaldimension här:
http://www.rullomkrets.se/
#1247839
Jag har samma mått på däck och fälgar som TS samt även Polestar chassi på min V60.
Den rullar som en gud med för säsongen nya Goodyear :-)
De Continental som satt på när jag köpte bilen förra året var skräp, både hållbarhets- och komfortmässigt.
Att bilen drar och rycker händer mig ibland också, men då handlar det om att den känner av, eller tror sig känna av, att man är på väg ut i geografin och vill hjälpa till att styra tillbaka. Är man inte beredd på det kan det vara en mindre behaglig upplevelse.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]