Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1247097
Min erfarenhet angående service är att de byter olja samt filter och tar en runda runt bilen på max 5 minuter . Anser att servicen är en ren stöld. Läste för en del år sedan i bilföretagens organisation att servicen är en ren guldgruva för dem.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1247220
Senast jag råkade ut för att det var dags att byta bromsbelägg så hade inte serviceteknikern inte tid att byta dom. Han sa att jag fick beställa en ny tid för det. Då gjorde jag det själv, för det var enklare än att lämna in bilen en gång till. Dålig service, skulle man kunna tycka.
av danielh1025
#1247284
Sist jag gjorde service (Bilia) så påpekades det att mina bromsklotsar bak samt bromsvätska behövdes bytas, inget av dessa ingår ju i servicen och teknikern kunde göra det samma dag. Dessutom tyckte han att det behövdes en motortvätt och fixade detta med.

Blev visserligen en dyr service men jag känner inte igen att dom bara byter motorolja :-D
av volvoc70cab
#1247298
I dag presenterade försäkringsbranschen en ny undersökning om bilskadereparationer. Den visar på stora brister, och anmärkningar vid mer än var tredje reparation.

Av 1300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida, enligt Trafikförsäkringsföreningen.

För konsumenter kan slarvet vid skadereparationer innebära upprepade besök på verkstaden, att fel inte har blivit åtgärdade, att nya fel uppkommit eller att arbetet inte blivit korrekt utfört, enligt Motormännen.

Många plåt- och lackskador regleras genom försäkringen, men det är trots allt bilägaren som drabbas av konsekvenserna av eventuellt slarv.

– Vi ser allvarligt på det dåliga resultatet, ingen kan vara nöjd med så stora brister, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Även på vanliga bilverkstäder är slarvet utbrett, enligt undersökningen.

Kontrollerna visar att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland också mellan verkstäder inom samma kedja.

– Verkstäderna med bäst resultat har inga anmärkningar alls på de kontrollerade reparationerna. I den andra änden av skalan finns verkstäder som har anmärkningar på upp till nästan 70 procent av de kontrollerade reparationerna, säger Anders Edvardsson.

Konsumentminister Per Bolund är involverad i frågan om kvaliteten på landets verkstäder, särskilt med ett initiativ som branschen kallar GBV, Godkänd Bilverkstad. Motormännen var länge med i ett samråd bakom detta, men har på grund av de bristfälliga kraven valt att hoppa av.

– Det är tydligt att åtgärder krävs, och konstigt att branschen inte arbetar mer med att bättra på sitt förtroende. För konsumenterna innebär verkstadsfusk och dolda fel stora kostnader, säger Carl-Erik Stjernvall.

Även antalet motor-ärenden till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, blir också fler och fler, enligt Motormännen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1247372
Mätte mer exakt och det var 3,3mm kvar på utsidan och 2,9 kvar på insidan på höger sida. Drog iväg ett mail till Verkstadschefen och han ringde upp mig idag och sa direkt att det där skulle ha varit bytt utan tvekan. han ska återkomma med en tid när han pratat med PTn el vad det nu heter. Han började även fundera om det inte var når fel iom att bilen bara gått 3600mil och beläggen var slut redan.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1247375
En uppsättning belägg på 3600 mil låter väl inte anmärkningsvärt. Särskilt inte så som du måste köra för att komma upp i din förbrukning :P Det kan ju jag som kör lugnt nästan förbruka, åtminstone fram.

Eller har bak gått åt snabbare än fram? Då lär ju något vara tokigt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1247377
Jag tror inte heller det är något fel, på förra V70n förbrukade jag nästan beläggen runt om på 5500mil. Bak har gått åt snabbare än fram, det är ca 6-7mm kvar fram
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1247393
Provocative77 skrev:Eftersom de sitter bak så lär de hålla med lätthet till nästa service. Om inte så bör du fundera över ditt körsätt

Nej, dom kommer vara slut. Redan som det ser ut hade åtminstone jag bytt direkt, det finns ingen anledning att åka runt och vänta på att det ramlar ut mellan bygeln och skivan. Eller ja, det skulle väl vara att spara några ören då, men här på forumet brukar det gnällas friskt över att spara på saker som påverkar säkerheten, och där borde väl ett bromsbelägg ingå.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]