Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jacha05
#1246795
Hej

Vad är exkta skillnaden mellan d5 twin engine och d6 twin engine.

När man kollar data så är motorerna exakt lika stora när man ser till volym osv.

Tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1246798
Effekten på dieselmotorn: D5 har 163hk och D6 ligger på 220hk.
av jacha05
#1246800
Det förstår jag med. Men är det fysiskt samma motor bara att de har annan programvara? Så jag borde alltså kunna köpa en d5a och trimma lika mycket som till en d6a?
Användarvisningsbild
av joel80
#1246810
Ja.. Jag har en D5 TE och med polestar får jag samma effekt som en D6.

Fast man kan om jag förstår rätt köpa polestar till D6 också och då en liten till höjning...
Användarvisningsbild
av joel80
#1247993
Säker på att det gäller för "gamla" D5 TE? Den har man kunnat trimma sen typ försäljningsstart ju.
av pularn
#1248462
Jag jag beställde en D5 twin engine i höstas, med polestar. Strax innan leverans upptäckte jag att det inte längre går att välja polestar på "bygg min Volvo" till hybridmodellerna. Och några dagar före leverans så beklagade de att det inte gick att få polestar i leveransen.

Det påstås ha med supermiljöbilsklassningen att göra.
Användarvisningsbild
av joel80
#1248648
Fast fördelen med polestar var att det gick att registrera med den nya effekten och man inte behövde smyga med att den var trimmad/optimerad.

Nått tredjepartshack skulle jag aldrig få för mig att göra på en så pass ny bil. Speciellt inte på en hybrid där styrningen och övergången mellan motorerna samspelar så. Känns som att be om problem.

Användarvisningsbild
av Derank
#1248656
Polestar är inget unikt om man nu tror det.

Polestar väljer man om man nojar sig för garantier. För effekt väljer man Rica el bsr.

Problem som skulle uppstå pga optimering finns inte . Jag har optimerat alla mina fordon sedan chiptrim kom till världen.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]