Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
#1248976
Derank skrev:
Psyko skrev:
Derank skrev:Polestar är inget unikt om man nu tror det.

Polestar väljer man om man nojar sig för garantier. För effekt väljer man Rica el bsr.

Problem som skulle uppstå pga optimering finns inte . Jag har optimerat alla mina fordon sedan chiptrim kom till världen.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Inget unikt!Bild

Det var det dummaste jag hört

Det är väl otroligt unikt

Det är en uppdatering/optimering/trimning som är byggd av och godkänd av tillverkaren av bilen. Finns INGEN annan trimningsfirna som kan stå för det

Inga garantier påverkas

Bilen är godkänd enl helbilsgodkännandet

Den går att reg besikta med trimmet

Försäkringen påverkas inte

Utsläppen påverkas inte

Man kan utan minsta problem uppdatera mjukvarorna i bilen utan att riskera att få problem

Man riskerar inte att få problem med drivlina. Allt är testat enl tillverkarens rekommendationer

Inte unikt eller?
Nä. Det är inget unikt. Volvo kunde ha valt vilken trimfirma som helst och certifierat sina bilar. Men tro vad du vill. Jag vet.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Jag vet också Bild

Har en hel del erfarenhet av tredjepartstrim som inte är certifierat av tillverkaren, även på andra bilmärken

Men du får ju självklart göra som du vill. Man måste ändå vara tydlig med att använder man tredjeparts mjukvara så finns det risker. Bara en tidsfråga innan någon blir utan ersättning från försäkringsbolaget pga trimning och att man inte har en helbilsgodkänd bil.
av mikebike
#1249125
Jag har blivit "avvisad" från en Volvo-verkstad eftersom bilen var chippad. Verkmästarn hotade med att Polisanmäla. Det hade ju inte hänt om den varit Polestaroptimerad (detta var innan Polestar fanns).
Användarvisningsbild
av joel80
#1249139
En av moderatorerna här på forumet jobbar som bilbesiktare. Ser dom att bilen är trimmad (t.ex en box i motorutrymmet) ska dom sätta ombesiktning, vilket de flesta gör.
Användarvisningsbild
av Derank
#1249149
en synlig bos är ju en sak, det är ju som att bessa med lustgassystemet kvar......men det finns de som släpper igenom sånt ochså. Och bilprovningen vet ju såklart inte om jag modifierat min mjukvara, det märker inte ens ÅF när de provkör el servar mina fordon. och jag kan ju inte bara haft tur i snart 20år
av Psyko
#1249151
Derank skrev:en synlig bos är ju en sak, det är ju som att bessa med lustgassystemet kvar......men det finns de som släpper igenom sånt ochså. Och bilprovningen vet ju såklart inte om jag modifierat min mjukvara, det märker inte ens ÅF när de provkör el servar mina fordon. och jag kan ju inte bara haft tur i snart 20år

Grejen är ju att med bara lite otur så startar inte bilen efter servicemjukvaran om den är manipulerad. I bästa fall kan man få byta motorstyrenhet, ingen rolig kostnad.
Användarvisningsbild
av Derank
#1249158
men nu lämnar vi det, var och en gör som man vill med sina fordon.
Användarvisningsbild
av snepo
#1249296
Derank skrev: tor 10 maj 2018, 22:26 men nu lämnar vi det, var och en gör som man vill med sina fordon.
Exakt så är det. Jag har aldrig hört om motor eller vxlådsras pga chiptrim. Jag tror fortfarande att haverier beror på körsätt. Finns ju dom som kör sönder original också. Så vi som törs trimmar på. Tycker det är smidigare än förr. Skulle bytas kamaxel,större avgas dubbla webrar. Fast det är ett härligt ljud i en bil med dubbla webrar
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]