Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roger67
#1246098
Hej!
Har köpt mig en XC 60 2105 och precis satt på sommardäcken som är Hakka Black Suv 235/60R18.

Vad säger ni skulle vara rekommenderat däcktryck på dessa?

Jag har 2,5 i nu men jag tycker dom känns lite sega att svänga med på nått sätt. Kan ju vara min ovana med så pass feta däck då jag åkt omkring tidigare i en gammal V70 med 195 or.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1246100
Du kanske har missat att du bytt upp dig till en SUV...? ;) Med längre fjädringsväg så följer långsammare instyrning... så är det bara. 2.5bar är helt ok tryck, men det går till viss del att bättra på instyrningen genom att höja trycket. Testa 2.7-2.8bar och se om du tycker det känns bättre för dig. Annars får du byta tillbaka till en icke SUV... :)

.
av Roger67
#1246129
ThomasT skrev: mån 23 apr 2018, 09:36 Du kanske har missat att du bytt upp dig till en SUV...? ;) Med längre fjädringsväg så följer långsammare instyrning... så är det bara. 2.5bar är helt ok tryck, men det går till viss del att bättra på instyrningen genom att höja trycket. Testa 2.7-2.8bar och se om du tycker det känns bättre för dig. Annars får du byta tillbaka till en icke SUV... :)

.
Grejen var väl att jag upplevde en så stor skillnad mellan vinterdäck och Sommardäcken, men på vinterdäcken har jag 2.8
så jag skall pröva det.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1246130
Roger67 skrev:
ThomasT skrev: mån 23 apr 2018, 09:36 Du kanske har missat att du bytt upp dig till en SUV...? ;) Med längre fjädringsväg så följer långsammare instyrning... så är det bara. 2.5bar är helt ok tryck, men det går till viss del att bättra på instyrningen genom att höja trycket. Testa 2.7-2.8bar och se om du tycker det känns bättre för dig. Annars får du byta tillbaka till en icke SUV... :)
Grejen var väl att jag upplevde en så stor skillnad mellan vinterdäck och Sommardäcken, men på vinterdäcken har jag 2.8
så jag skall pröva det.
Ja, sommardäcken är sannolikt stabilare. Man ska dock ha i bakhuvudet att ökad instyrning kommer mot en tradeoff , i detta fall lite sämre fäste. Att försöka kompensera SUV'ens dåliga instyrning med högt däckstryck är lite som att inte vilja acceptera ens bilval. Ett annat dyrt alternativ är att gå ner i profil.

.
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]