Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1246053
Hade hoppats på en lite roligare första post på detta forum men, nu är det som så att jag för en vecka sedan köpte en XC60 D5 AWD Automat av 2016 års modell som gått ca 13000 mil av en mindre bilhandlare. Idag när jag kommer hem från träningen upptäcker jag att kupéfläkten går för fullt trots att tändningen är avstängd :-/ . Då det är rätt många år sedan jag hade Volvo senast så tänkte jag att den kanske kör ett tag (vissa bilar gör ju det) för att sedan stänga av sig.

Men, efter två timmar står bilhelvetet fortfarande och kör kupefläkten för fullt :-o . Har jag tändningen igång eller bilen på så är det full spetta på ventilationen oavsett om jag kör auto eller manuell fläkt, eller om jag kör värme eller kyla -värme och kylan funkar dock som den ska, det är bara själva fläkten som löper amok. Är motorvärmaren på eller av så är ventilationen på full spetta.

Senast jag stötte på samma problem (att fläkten går trots att tändningen är helt avstängd och nyckeln är ur) så var det fläktmotståndet som gett upp, men det var på en 10+ år gammal och jag vet ärligt talat inte om moderna bilar har fläktmotstånd eller om man löser det på något mer avancerat sätt idag?

Så, vad kan det finnas för orsaker till att fläkten går (slutade med att jag ryckte pluspolen på batteriet för att inte dra slut på det innan jag kan ta mig till verkstad, och det verkar vara mer eller mindre omöjligt att komma åt säkringen)? Någon som har några tips, eller gissningar på vad det kan vara?
#1246808
Det var faktiskt bara fläktmotståndet -lite förvånad att moderna bilar fortfarande använder så primitiva metoder att styra fläkten, men nu rullar den igen :-) . Då batteriet drog slut i processn så har jag spenderat kvällen med att köra alla fönsterhissarna upp och ned och kors och tvärs och fram och tillbaka för att få bilen och VOC Appen i synk vad gäller fönster uppe eller nere, låst bil etc. Kan knstatera att det inte är en helt användarvänlig process, IMHO, så skärpning Volvo -det ska vara bekymmerslöst att genomlida sådana här triviala saker, inte ett jävla irritationsmoment!
#1246981
Rutorna är ju gjorda i ett vinklahej, ner och sedan upp och håll inne knappen några sekunder. I framtiden, kom ihåg att lägga av minuspolen istället för pluspolen. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

av Laith
#1312877
superfluent skrev: tor 26 apr 2018, 23:29 Det var faktiskt bara fläktmotståndet -lite förvånad att moderna bilar fortfarande använder så primitiva metoder att styra fläkten, men nu rullar den igen :-) . Då batteriet drog slut i processn så har jag spenderat kvällen med att köra alla fönsterhissarna upp och ned och kors och tvärs och fram och tillbaka för att få bilen och VOC Appen i synk vad gäller fönster uppe eller nere, låst bil etc. Kan knstatera att det inte är en helt användarvänlig process, IMHO, så skärpning Volvo -det ska vara bekymmerslöst att genomlida sådana här triviala saker, inte ett jävla irritationsmoment!

tacksam för svar :)
#1562593
Sorry för sent svar, men det var tack vare den här tråden som jag slapp bekosta ett besök till verkstaden. Jag hade samma problem med min xc60 d4 awd 2015, bytte ut fläktregulatorn/motståndet(?).
Kupéfläkten gick på Max oavsett inställning och fortsatte efter bilen stängts av.
Fungerar utmärkt nu. Sitter till höger om gaspedalen, lite uppåt, intryck i ett hörn. Går att byta själv, väldigt trångt dock.
Delen kostade 950kr inkl frakt.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]