Sida 1 av 2

XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: tis 17 apr 2018, 13:07
av corb06
Har precis signat för en 1 år gammal XC60 R-Design Classic D4 AWD Automat. Byter upp oss från en MY11 D3 FWD Automat, så bara motorn i nya blir ett lyft.
Såg nu att man kör en rabatterad Polestar-kampanj men vet inte om det är värt att köpa detta. Vi kör ca 70% i city-trafik och 30% motorväg, och typ en 60-milsresa i månaden. Bilen används varje dag.

Ni som har optimerat era XC60 D4 AWD:er, märkte ni någon skillnad? R-Designen har någon form av Sportchassi, kommer det påverkas av optimeringen?
En annan fundering var ang fälgarna, ska man satsa på större större än de 18 tum som R-Design-paketet levereras med?

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: tis 17 apr 2018, 13:40
av mikebike
Det är väl "samma" motor?

Chassit påverkas inte. Större fälgar blir naturligtvis stötigare, snyggare och styvare.
Jag körde tidigare en MY09 med standardchassi och 18" och nu kör jag en MY15 med sportchassi och 20". Den senare är givetvis stötigare, men minnet grumlas en smula av att ha kört en V60 med sportchassi under tre år....

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: tis 17 apr 2018, 13:50
av corb06
mikebike skrev: tis 17 apr 2018, 13:40 Det är väl "samma" motor?

Chassit påverkas inte. Större fälgar blir naturligtvis stötigare, snyggare och styvare.
Jag körde tidigare en MY09 med standardchassi och 18" och nu kör jag en MY15 med sportchassi och 20". Den senare är givetvis stötigare, men minnet grumlas en smula av att ha kört en V60 med sportchassi under tre år....
Ja, det lutar mest åt att vi behåller 18 tum på vintern och kanske skaffar 19 tum till sommaruppsättningen. "Lagom" =)
Jag menade att vi byter från en D3:a FWD till en D4:a AWD nu när lämnar in vår gamla.
Såg att man efter en optimering på D4 AWD skalar av 1,5 sekunder i accelerationstid 0-100, vilket förstås är fina siffror.

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: tis 17 apr 2018, 14:51
av danielh1025
Jag märker skillnad, inte stor. Vissa märker inte skillnad alls. Värt det? Ja det är väl precis på håret..

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: tis 17 apr 2018, 18:31
av SagaPer
corb06 skrev: tis 17 apr 2018, 13:07 Har precis signat för en 1 år gammal XC60 R-Design Classic D4 AWD Automat. Byter upp oss från en MY11 D3 FWD Automat, så bara motorn i nya blir ett lyft.
Såg nu att man kör en rabatterad Polestar-kampanj men vet inte om det är värt att köpa detta. Vi kör ca 70% i city-trafik och 30% motorväg, och typ en 60-milsresa i månaden. Bilen används varje dag.

Ni som har optimerat era XC60 D4 AWD:er, märkte ni någon skillnad? R-Designen har någon form av Sportchassi, kommer det påverkas av optimeringen?
En annan fundering var ang fälgarna, ska man satsa på större större än de 18 tum som R-Design-paketet levereras med?
Sjekk min post her om Polestar-optimering av XC60-2017: viewtopic.php?p=1244447#p1244447

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: tis 17 apr 2018, 19:17
av dannesk
En fördel med Polestar (som flera har påpekat) är väl att det jobbiga brummandet/vibrationerna som fotplantas i bilen ifrån motorn som finns mellan 1500-2000rpm minskas. För en som aldrig haft diesel förut så är det ju hopplöst jobbigt då det är i spannet som lådan försöker hålla motorn i.

Jag ska iaf lägga in PS i min D4 AWD för att förhoppningsvis få den lite rappare samt minska vibrationerna.

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: ons 18 apr 2018, 08:31
av danielh1025
dannesk skrev: tis 17 apr 2018, 19:17 En fördel med Polestar (som flera har påpekat) är väl att det jobbiga brummandet/vibrationerna som fotplantas i bilen ifrån motorn som finns mellan 1500-2000rpm minskas. För en som aldrig haft diesel förut så är det ju hopplöst jobbigt då det är i spannet som lådan försöker hålla motorn i.

Jag ska iaf lägga in PS i min D4 AWD för att förhoppningsvis få den lite rappare samt minska vibrationerna.
Instämmer. Det känns som att den nya motorkurvan man får med polestar (D5 kurvan?) är mer anpassad/gjord för motorn vilket gör att den går jämnare.

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: sön 13 maj 2018, 20:49
av dannesk
Jag har nu kört med min D4 AWD med PS uppgradering som gjordes förra veckan och bilen känns och är helt klart rappare och växlingarna är mkt bättre. Vibrationerna som var extremt störande mellan 1500-2000 är nästan helt borta och nu känns det att bilen inte är lika ansträngd pga det långa varvtalet som lådan ville att bilen skulle jobba i.

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: sön 13 maj 2018, 21:53
av skiffervag
Tycker också denna Polestaruppdatering visar klara fördelar.Installerades avm in PT i fredags,så det har inte blivit så många mil än,men upplevelsen att bilen känns rappare och mer körglad har jag också gjort.

Re: XC60 R-Design Classic AUT AWD My 17 - Köpa Polestar?

Postat: tis 22 maj 2018, 12:45
av OskarOskarsson
Hoppas jag inte stör tråden med en liknande fråga: jag funderar på köpa 21" Polestar-hjul till min 2017 XC60 R-Design D4 FWD manuell och undrar om man då behöver sk utslagsbegränsare?

I annat fall är det ju bara handla hjulen och skruva på dem själv. Bilen har rätt dålig vändradie redan tycker jag och med begränsare måste den bli ännu sämre så det gör mig en aning tveksamma till ha sådana ... .

MVH