Sida 1 av 1

S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: sön 15 apr 2018, 10:51
av whoppi
Hej,

Har nu bokat in min S60 D4 190hp, fwd, manuell, på polestar uppd om ca 2-veckor.
För att se om det bara är placebo effekt eller om det faktiskt gör skillnad så kommer jag lägga upp några youtube-videor både före och efter Polestar uppdateringen.

In-Gear acceleration 3:rd, 50kmh-100km/h before polestar optimization








In-Gear acceleration 4:th, 80kmh-120km/h before polestar optimization



Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: sön 15 apr 2018, 11:06
av Rillee
Ska bli intressant att följa, funderar nämligen själv att lägga in polestar på min 181 hästars

Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: sön 15 apr 2018, 11:09
av SagaPer
Sjekk post 13 i min tråd om Polestaroptimering på Volvo XC60 D4 AWD R-Design Limited Edition Polestar 2017 modell.

Link: http://forum.vccn.no/showthread.php?747 ... ien-BILDER

Etter optimering får man 220hk på D4 (som egentlig er en D5). Moment fra 400 til 440.

Med sportgiret oppleves bilen som MEGET sportslig og med gassrespons og akselerasjon som merkes!

Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: sön 15 apr 2018, 17:22
av Mccartney
VEA motor?hur många HK får man efter optimering och NM?

Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: sön 15 apr 2018, 17:46
av fjohan82
Mccartney skrev: sön 15 apr 2018, 17:22 VEA motor?hur många HK får man efter optimering och NM?
190->200hk och 400->440nm.
Antar att upplevelsen i en bil med automatlåda blir större, eftersom lådan får en annan karaktär.
Jag är iaf nöjd med optimeringen :-)

Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: sön 15 apr 2018, 18:28
av Mccartney
D4 5cyl får man 220hk konstigt att man inte får det på VEA

Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: mån 23 apr 2018, 18:36
av whoppi
Snart dags för polestar uppgr... för o se om det ger nåt så testade jag även lite accelerationer på samma vis men med en app i telefonen. Skriver på engelska om nån mer skulle vara intresserad av polestar på D4.

S60 D4 190hp, fwd, manual. (without polestar)
two bars on tank, 800km driven since full tank.

using GPS acceleration app, since the app uses timing when passing the preset speed i dont need to accelerate from exactly 50, 60, 80km/h but im starting somewhat lower speeds to build boost.

50 - 100km/h in 3:rd gear acceleration, 1800rpm - 4000rpm
attempt1 4,9s delta alt -0,8m
attempt2 4,9s delta alt -2,4m
attempt3 5,0s delta alt -0,1m
attempt4 5,0s delta alt +1,3m
attempt5 5,0s delta alt -0,4m
attempt6 5,1s delta alt -1,2m
attempt7 5,2s delta alt -0,7m
attempt8 5,3s delta alt -0,3m
attempt9 4,9s delta alt -1,5m
attempt10 4,9s delta alt +0,7m
attempt11 4,8s delta alt +0,1m
average acceleration in 3:rd 50 -100km/h = 5.0s


60 - 100km/h in 3:rd gear acceleration, 2400rpm - 4000rpm
attempt1 4,0s delta alt -0,6m
attempt2 4,0s delta alt -2,0m
attempt3 4,0s delta alt -0,1m
attempt4 4,1s delta alt +1,0m
attempt5 3,9s delta alt -0,3m
attempt6 4,2s delta alt -1,0m
attempt7 4,2s delta alt -0,6m
attempt8 4,3s delta alt -0,3m
attempt9 4,0s delta alt -1,1m
attempt10 4,0s delta alt +0,6m
attempt11 3,9s delta alt +0,0m
average acceleration in 3:rd 60 -100km/h = 4.05s


80 - 120km/h in 4:th gear acceleration, 2000rpm - 3100rpm
attempt1 5,7s delta alt -1,1m
attempt2 6,1s delta alt -0,7m
attempt3 5,8s delta alt -0,8m
attempt4 6,1s delta alt +0,4m
attempt5 5,6s delta alt -2,9m
attempt6 6,0s delta alt +0,2m
attempt7 6,2s delta alt -0,5m
attempt8 6,1s delta alt +1,2m
attempt9 5,6s delta alt -0,8m
average acceleration in 4:th 80 -120km/h = 5.91s

Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: ons 25 apr 2018, 07:45
av III
Intressant. Vad hade du för app? Finns det någon vettig gratis-app för mäta acceleration ?

Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: fre 27 apr 2018, 19:09
av whoppi
Bilen är nu polestar optimerad från 190hp/400nm till 200hp/440nm.
Tänkte jag skulle skriva några rader o kommentera upplevelsen. Volvo har just nu kampanj på polestar för 6.900:- jag hade även lite volvokortsrabatter på några hundra men det är ändå en hel del pengar för lite pulver. Visst jag inser att det inte kommer hända så mkt när man stoppar i 10hp extra men jag ville ändå testa.
Det är så lite att det till en början är svårt att uppfatta att nåt är förändrat... men nånting är det ju för bilen beter sig inte likadant som förut.

Jag skulle vilja säga att bilen är mer varvvillig, nu drar man den till 4300-4500rpm innan växling om man ska slå på för fullt. Förut var det nästan ingen idé att gå så högt upp i varv-registret. Rätt udda för en diesel o det känns mer som man kör en bensinare.
Men samtidigt är bilen starkare på låga varv, märker det tydligast på 6:e växeln, där den förut inte alls trivdes om man låg under 85km/h. Nu kan man ligga o åka på 6:an i 70-75km/h utan den protesterar.

Är det då värt det? -Tveksamt! men mer om detta när jag faktiskt mätt upp acceleration med "GPS acceleration appen" för att kunna jämföra före o efter resultat.

Re: S60 D4 190hp vs S60 D4 Polestar optimized

Postat: lör 05 maj 2018, 16:12
av whoppi
whoppi skrev: mån 23 apr 2018, 18:36 Snart dags för polestar uppgr... för o se om det ger nåt så testade jag även lite accelerationer på samma vis men med en app i telefonen. Skriver på engelska om nån mer skulle vara intresserad av polestar på D4.

S60 D4 190hp, fwd, manual. (without polestar)
two bars on tank, 800km driven since full tank.

using GPS acceleration app, since the app uses timing when passing the preset speed i dont need to accelerate from exactly 50, 60, 80km/h but im starting somewhat lower speeds to build boost.

50 - 100km/h in 3:rd gear acceleration, 1800rpm - 4000rpm
attempt1 4,9s delta alt -0,8m
attempt2 4,9s delta alt -2,4m
attempt3 5,0s delta alt -0,1m
attempt4 5,0s delta alt +1,3m
attempt5 5,0s delta alt -0,4m
attempt6 5,1s delta alt -1,2m
attempt7 5,2s delta alt -0,7m
attempt8 5,3s delta alt -0,3m
attempt9 4,9s delta alt -1,5m
attempt10 4,9s delta alt +0,7m
attempt11 4,8s delta alt +0,1m
average acceleration in 3:rd 50 -100km/h = 5.0s


60 - 100km/h in 3:rd gear acceleration, 2400rpm - 4000rpm
attempt1 4,0s delta alt -0,6m
attempt2 4,0s delta alt -2,0m
attempt3 4,0s delta alt -0,1m
attempt4 4,1s delta alt +1,0m
attempt5 3,9s delta alt -0,3m
attempt6 4,2s delta alt -1,0m
attempt7 4,2s delta alt -0,6m
attempt8 4,3s delta alt -0,3m
attempt9 4,0s delta alt -1,1m
attempt10 4,0s delta alt +0,6m
attempt11 3,9s delta alt +0,0m
average acceleration in 3:rd 60 -100km/h = 4.05s


80 - 120km/h in 4:th gear acceleration, 2000rpm - 3100rpm
attempt1 5,7s delta alt -1,1m
attempt2 6,1s delta alt -0,7m
attempt3 5,8s delta alt -0,8m
attempt4 6,1s delta alt +0,4m
attempt5 5,6s delta alt -2,9m
attempt6 6,0s delta alt +0,2m
attempt7 6,2s delta alt -0,5m
attempt8 6,1s delta alt +1,2m
attempt9 5,6s delta alt -0,8m
average acceleration in 4:th 80 -120km/h = 5.91s

Så nu har jag även varit ute o testat efter polestar opimeringen...

S60 D4 190hp, fwd, manual. (Polestar optimized 200hp, 440nm)
three bars on tank, 700km driven since full tank.

50 - 100km/h in 3:rd gear acceleration, 1800rpm - 4000rpm
attempt1 4,6s delta alt -1,0m
attempt2 4,7s delta alt +0,3m
attempt3 4,6s delta alt -1,0m
attempt4 4,7s delta alt +1,0m
attempt5 4,8s delta alt +2,0m
attempt6 4,9s delta alt -0,1m
attempt7 4,5s delta alt +0,0m
attempt8 4,6s delta alt +0,3m
attempt9 4,6s delta alt -0,4m
attempt10 4,7s delta alt +0,2m
attempt11 4,5s delta alt +1,1m
attempt12 4,8s delta alt +2,1m
attempt13 4,8s delta alt -0,5m
average acceleration in 3:rd 50 -100km/h = 4.67s


60 - 100km/h in 3:rd gear acceleration, 2400rpm - 4000rpm
attempt1 3,8s delta alt -0,8m
attempt2 3,9s delta alt +0,3m
attempt3 3,9s delta alt +0,8m
attempt4 3,9s delta alt +1,5m
attempt5 3,9s delta alt -0,1m
attempt6 3,7s delta alt +0,3m
attempt7 3,8s delta alt -0,3m
attempt8 3,9s delta alt +0,1m
attempt9 3,7s delta alt +0,9m
attempt10 3,9s delta alt -0,6m
average acceleration in 3:rd 60 -100km/h = 3.84s


80 - 120km/h in 4:th gear acceleration, 2000rpm - 3100rpm
attempt1 5,5s delta alt +1,6m
attempt2 5,7s delta alt +1,6m
attempt3 5,3s delta alt -0,3m
attempt4 5,7s delta alt +0,1m
attempt5 5,7s delta alt -1,6m
attempt6 5,2s delta alt -1,5m
attempt7 5,5s delta alt -2,3m
attempt8 5,4s delta alt +0,2m
attempt9 5,5s delta alt -1,4m
attempt10 5,6s delta alt -0,7m
average acceleration in 4:th 80 -120km/h = 5.51s