Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av smygaren
#1244375
Hej!
Var kan man med vanlig garagedomkraft lyfta XC60 från 2015?
Ska byta till sommardäck men hittar inget bra ställa att lyfta upp bilen med. Kommer inte så långt in med gstage domkraften.
Under bilen där man ska sätta original domkraften verkar där vara typ en plåt läpparna den ska sitta i.
På min garagedomkraft har jag en stor plast "puck" som man lyfter emot.

Tacksam för bild eller kommentar.
av volvoc70cab
#1244389
Hoppas detta hjälper. Bilden anger för en Volvo V70, men antar att samma gäller XC60.
Se även
https://www.google.se/search?q=lyftpunk ... NKTMzOq8hM:

Se länk från Volvo

https://support.volvocars.com/se/cars/P ... e800921e31

En liten fråga. Är det någon som vet var man kan köpa "GUMMIPLATTAN " ?
Bilagor
Skärmavbild 2018-04-15 kl. 06.24.45.png
Skärmavbild 2018-04-15 kl. 06.24.45.png (83.88 KiB) Visad 9584 gånger
av mikebike
#1244441
Jag lyfter alltid bara på de främre punkterna, då lättar även bakhjulen från marken.
Användarvisningsbild
av smygaren
#1244553
Tack för infon.
Ja det verkar bättre att lyfta framtil. Bak verkar nästan bara vara för original domkraften, och sådan har jag inte.
Kan man lyfta bak? Framgår dåligt av bilderna!
av dannesk
#1244592
smygaren skrev: sön 15 apr 2018, 18:12 Tack för infon.
Ja det verkar bättre att lyfta framtil. Bak verkar nästan bara vara för original domkraften, och sådan har jag inte.
Kan man lyfta bak? Framgår dåligt av bilderna!
Jag köpte ett lyftskydd ifrån biltema som jag kapade på mitten.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024323/

Ena delen använder jag för att lyfta bilen fram på den yttre punkt 2 enligt bilden (mittersta punkten). Originalfästet fram (punkt 1) är väldigt klent då man bara lyfter i den mittersta plåten av 3 som går ner några mm till och är bockad 90 grader, många har vikit upp denna plåt inkl. jag på min gamla V70.
Den andra delen kapade jag ett lagomt brett spår i som passar precis på den bakre punkten 1 för originaldomkraften som består av 3st parallella plåtar som har en rund förstärkning på inre plåten.

Den bakre punkten 2 är svår att komma åt tycker jag.
Bilagor
IMG_3900.jpg
IMG_3900.jpg (301.91 KiB) Visad 9446 gånger
Användarvisningsbild
av Lazzerman
#1267479
kollade på min XC60R I 2017, de främre lyftpunkterna som volvo säger är för medföljande domkraft - är det dessa som liksom är nedsänkta 8cm(som ett hål) ? antar att det är gjort för att passa den medföljande domkraften... Tolkar jag er rätt om att man lyfter fram på punkt 2, så lyfts både fram o bak så man får kan lyfta av hjulen?

Med vänlig hälsning Lazze
av dannesk
#1267529
Ja du kan lyfta upp hela sidan om du har en domkraft som kan lyfta högt. Jag lyfter på den yttre lyftpunkten nr2 som jag pekar på i bilden med gummikloss som skydd. Har lagt på Carosol T03 sedan F40 på den då det endast är lite olja ifrån fabrik som försvinner omgående vid lyft. Jag använder aldrig originalurtaget (som du ser längst upp till höger på bilden) då plåten viks omgående när man lyfter där, verkstaden har redan knölat till mina vid service och ser likadant ut på bekantas bilar också.
Bilagor
IMG_6210 (Custom).JPG
IMG_6210 (Custom).JPG (258.83 KiB) Visad 8994 gånger
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]