Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243575
Jag har löst in ett antal bilar och alltid fått bra betalt, Volvia på de 2 sista, du har ju rätt till en likvärdig bil hos en märkeshandlare så det är ju bara att titta vad de begär då vet du ungefär vad du kommer att få.

Optimeringen får du inget betalt för men färgarna kan du deala till dig att få behålla, allt som inte är orginal fick man iaf plocka av bilen förr, hur det är idag vet jag dok ej,

Själv så rensade jag min dåvarande V70 2002a på Phatbox, slutsteg och talare för det var sådant jag eftermonterat.

På en 740 som löstes in för 24år sedan fick jag tom behålla extraljusen och reflexrampen och vingen .
#1243576
Det brukar alltid gå att deala lite med Försäkringsbolaget om man lagt mycket pengar på bilen och kan bevisa kostnaderna med kvitton e.t.c. Ofta viktigt att vara vänlig men saklig. Får du ett bud som du anser är för dåligt så undersök lite vad motsvarande skulle kosta och hittar du ingen med optimering eller liknande fälgar så ta med det i diskussionen och ring upp handläggaren.

Nu var det länge sen jag kraschade en bil.. Men jag fick en gammal Opel Omega höjd med ett antal tusenlappar från första budet bara på ett samtal och att jag visade på att jag precis kostat på den ny ljuddämpare.
#1243582
Derank skrev:Jag har löst in ett antal bilar och alltid fått bra betalt, Volvia på de 2 sista, du har ju rätt till en likvärdig bil hos en märkeshandlare så det är ju bara att titta vad de begär då vet du ungefär vad du kommer att få.

Optimeringen får du inget betalt för men färgarna kan du deala till dig att få behålla, allt som inte är orginal fick man iaf plocka av bilen förr, hur det är idag vet jag dok ej,

Själv så rensade jag min dåvarande V70 2002a på Phatbox, slutsteg och talare för det var sådant jag eftermonterat.

På en 740 som löstes in för 24år sedan fick jag tom behålla extraljusen och reflexrampen och vingen .
Aha det är så pass väl iallafall, jag har levt senaste veckan i oron att jag ska behöva kuska runt i en bil värd hälften av dem jag körde av med!
Men det är klart man hör ju bara det dåliga i såna här ärenden, trimmet finns kvar i ppc3 datorn så jag känner att jag bör sträva efter en 5 cyl igen!
Ena fälgen fram sprack så 1 fjärdedel av den saknas så misstänker att de andra är ovala eller kassa också, Jag hade också reflexramp på 740n jag hade å givetvis 3 glödande per sida ujuj det var porr då :D
#1243594
joel80 skrev:Det brukar alltid gå att deala lite med Försäkringsbolaget om man lagt mycket pengar på bilen och kan bevisa kostnaderna med kvitton e.t.c. Ofta viktigt att vara vänlig men saklig. Får du ett bud som du anser är för dåligt så undersök lite vad motsvarande skulle kosta och hittar du ingen med optimering eller liknande fälgar så ta med det i diskussionen och ring upp handläggaren.

Nu var det länge sen jag kraschade en bil.. Men jag fick en gammal Opel Omega höjd med ett antal tusenlappar från första budet bara på ett samtal och att jag visade på att jag precis kostat på den ny ljuddämpare.
Du betalar en försäkringspremie baserat på bilens regnummer vilket inkluderar originalutrustning m.m. och bilen värderas därefter. De kollar på likvärdiga bilar (årsmodell, mil, originalutrustning osv) bl.a. hos handlarna för att få ett riktpris. Många tror att man alltid ska få ut för allt extra man lagt ut på bilen som däck/fälgar för X-antal kronor, stereo, speciallack, styling, sänkning osv. men så funkar det inte för du har ju inte betalt någon extrapremie för detta. Man får för det mesta plocka av allt special man monterat om bilen löses in som t.ex. fälgar, stereo osv. precis som Derank skrev i ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1243623
dannesk skrev:
joel80 skrev:Det brukar alltid gå att deala lite med Försäkringsbolaget om man lagt mycket pengar på bilen och kan bevisa kostnaderna med kvitton e.t.c. Ofta viktigt att vara vänlig men saklig. Får du ett bud som du anser är för dåligt så undersök lite vad motsvarande skulle kosta och hittar du ingen med optimering eller liknande fälgar så ta med det i diskussionen och ring upp handläggaren.

Nu var det länge sen jag kraschade en bil.. Men jag fick en gammal Opel Omega höjd med ett antal tusenlappar från första budet bara på ett samtal och att jag visade på att jag precis kostat på den ny ljuddämpare.
Du betalar en försäkringspremie baserat på bilens regnummer vilket inkluderar originalutrustning m.m. och bilen värderas därefter. De kollar på likvärdiga bilar (årsmodell, mil, originalutrustning osv) bl.a. hos handlarna för att få ett riktpris. Många tror att man ska få ut för allt extra man lagt ut på bilen som däck/fälgar för X-antal kronor, stereo, speciallack, styling, sänkning osv. men så funkar det inte för du har ju inte betalt någon extrapremie för detta. Man får för det mesta plocka av allt special man monterat om bilen löses in som t.ex. fälgar, stereo osv. precis som Derank skrev i ett tidigare inlägg.
Fast reparationer och saker man bytt ut för att den ska kunna fungera har jag som sagt fått ökad ersättning för. Att man inte kan få det för Polestar är ju möjligt, men det går ju ändå alltid att nämna det.
Fälgar man köpt hör till bilen. Kör jag sönder en fälg eller om den blir skadad i en olycka kan jag använda försäkringen till att få en ny eller få den reparerat.
Jag fick en fälg reparerad och omlackad efter att ha varit tvungen att väja in i en stor trottoar för en 90-årig gubbe.. Som tyvärr ändå tog i bakskärmen på min bil.
#1243640
joel80 skrev:Fast reparationer och saker man bytt ut för att den ska kunna fungera har jag som sagt fått ökad ersättning för. Att man inte kan få det för Polestar är ju möjligt, men det går ju ändå alltid att nämna det.
Fälgar man köpt hör till bilen. Kör jag sönder en fälg eller om den blir skadad i en olycka kan jag använda försäkringen till att få en ny eller få den reparerat.
Jag fick en fälg reparerad och omlackad efter att ha varit tvungen att väja in i en stor trottoar för en 90-årig gubbe.. Som tyvärr ändå tog i bakskärmen på min bil.
Du får normalt inte ersättning för reparationer, service m.m., dessa gör du för att bilen skall hållas i normalt skick, låter mycket konstigt. Ev. kanske man kan få en lite högre värdering om man nyligen gjort en stor kostsam service med t.ex. kamremsbyte om man står på sig. Har du köpt specialfälgar & däck för typ 100.000kr så får du knappat ut fullvärde för det eller att det höjer bilens värde nämnvärt vid ev. inlösning. I försäkringsvillkoret framgår det om man får ersättning för sin extramonterad utrustning och det anges ett beloppstak ifall det ersätts.
Användarvisningsbild
av joel80
#1243672
Alltså reparationer i händelse av en "oförutsedd händelse" som i exemplet ovan. Om saker slits och går sönder p.g.a ålder etc får man såklart ingen ersättning.

En värdeförhöjande insats på bilen kan dock ge ett högre ersättningsvärde. Alltså har man precis bytt ut en massa dyra delar som skulle väntats hålla lång tid framöver kan försäkringsbolagen ta hänsyn till det.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]