Sida 1 av 2
V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 18:39
av JallooZ
Halloj! Funderar på att köpa ny(are) bil! Blir en V60 2014-15. Finns 2 motoralternativ jag funderade på. D4 (4cyl) eller T3. Fördelar/nackdelar med båda dessa? Kör ca 2500mil/år så bränslesnål välkomnas i farter runt 110. Hur är dom i servicekostnad oxh intervaller?
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 19:15
av Perra83
D4 helt klart!
Den har så mycket mer kraft och med Polestar väldigt mycket mer ork än T3.
Körde min D5 VEA Polestar 233hk 500Nm på 0,47 l/mil. Körde 9,8 mil Lindesberg till Örebro och hem igen. Över 8 mil är ren landsväg. Körde igenom hela centrala Örebro och på vägen hem förbi en arbetskamrat som bygger nytt hus i ett nytt bostadsområde. Det är inte ofta jag anstränger mig men det går i alla fall att köra snålt.
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 19:18
av Derank
D4a om det står mellan de 2 olika motoralternativen
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 20:35
av Makaronen85
T3 såklart. Dieselbilarna kommer inte vara värda mycket framöver pga alla dieselförbudshot miljöaktivisterna lägger...
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 20:45
av Perra83
Makaronen85 skrev:T3 såklart. Dieselbilarna kommer inte vara värda mycket framöver pga alla dieselförbudshot miljöaktivisterna lägger...
Vart kommer det bli dieselförbud? Det är inte många kommuner som är för ett förbud.
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 20:57
av Derank
Makaronen85 skrev:T3 såklart. Dieselbilarna kommer inte vara värda mycket framöver pga alla dieselförbudshot miljöaktivisterna lägger...
alla bor ju inte i gamla stan och innan det där ev förbudet har trätt i kraft så har det gått 4år till och då är en 2014 8år och har rasat så långt ner i värde iaf att ett förbud att bila i gamla stan inte påverkar priset på den bilen. Bilar blir inte gratis över en natt fast många gärna vill tro det.
Nä, TS gå på D4an, du kommer inte ångra dig.
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 20:58
av whoppi
Jag köpte mig precis en S60 D4 R-design med manuell låda, kan ju bara säga den går över förväntan snabb o snål. Körde borås - jkpg på 0,53 l/mil i helgen med fyra i bilen o det var ingen fis-körning heller.... är ju så klart sugen på polesta-optimering ändå, vem vill inte ha ännu mer pulver :)
T3 har jag inte kört så jag kan inte uttala mig om den motorn, bensin kan tyckas säkrare i dessa tider när alla pratar om dieselförbud. Men jag har lärt mig att aldrig lyssna på politiker för de är de enda som alltid har fel.
* Etanolen bluffen
* Toblerone skandalen
* Försvars nedläggningar
* Vaccinations skandalen
* December överenskommelsen
* Diesel förbudet
Listan kan göras hur lång som helst med stolliga politiker...
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 21:16
av Magnus-B
Perra83 skrev:Makaronen85 skrev:T3 såklart. Dieselbilarna kommer inte vara värda mycket framöver pga alla dieselförbudshot miljöaktivisterna lägger...
Vart kommer det bli dieselförbud? Det är inte många kommuner som är för ett förbud.
Fast "kommunerna" är väl politiker?
Jag gick från V70 D3 136 aut med polestar så den var som D4 163hk och jag saknade verkligen vridet till en början och då från stilastående men i 80-110 tycker jag T3 i nuvarande S60 upplevs tystare och en omkörning är inte värre med T3 än D3(4).
Kör ju ändå inte om dem som kör 110+ utan oftast dem som håller 10-20 km under hastigheten.
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 21:26
av JallooZ
Okej tacksam för alla svar. Kan ju passa på att säga att jag är öppen för förslag på övriga motoralternativ också. Men om vi nu pratar D4 (som dom flesta förespråkar). Vad har den för servicekrav? Någon dunderdyr service vid 12000mil? Kamrem? Partikelfilter?
Re: V60 D4 eller T3
Postat: tis 03 apr 2018, 21:45
av Magnus-B
Partikelfiltret regenereras så det ska inte behöva bytas.