Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242589
Upptäckte efter jag tvättat bilen i stadens Tvätta-station att lacken och färgen hade släppt på bakluckan. (Bifogade bilder)
Är det vanligt att detta sker? Ringde Volvo-verkstaden och dom frågade ifall jag hade fått ett stenskott som sedan resulterat till fukt under lack/färg. Men känns ganska långsökt att få den där.

Vad skall ni gjort för att inte förvärra detta?
Samt finns det något billigare alternativ än lacka om den? Vad jag förstod av Volvo låg endast startavgiften på +3500:-.
Bilen har gått 16.000 mil och då jag skall få förmånsbil (denna är privatägd) inom 6 månader vill jag helst inte lägga ut +6000:- för omlackering.

Tack i förhand!
Bilagor
2.jpg
2.jpg (892.98 KiB) Visad 3654 gånger
1.jpg
1.jpg (731.99 KiB) Visad 3656 gånger
#1242596
var tvungen att googla lite snabbt och det verkar som att på just V60 är det plåtlucka.

men det är ju samma förfarande iaf, slipa/skrapa/någon syra som löser rost, liten smal pensel, grundfärg/lack done.
#1242774
Med största sannolikhet är det kanten på plastlisten som legat och nött emot aluminiumplåten som sedan fått lacksläpp. Med tanke på storleken på lacksläppet måste det varit en lackblåsa en längre tid som sedan släppt. Försökt hitta någon som gör spotrepairs och lagar området lokalt runt skadan.
#1247865
Jag har precis köpt en V60-15, och har exakt samma problem. Bilen är 3,5 år gammal, och det är sex månader för mycket för att det ska gå på lackgarantin. Det är ett konstruktionsfel, det är den svarta plasten som ligger och nöter hål i lacken. Enligt plåtverkstaden på min Volvoverkstad kan plasten både krympa i kyla och svälla lite i värme. Sen är det säkert lite grus eller salt vintertid som hjälpt till där. Tycker Volvo Cars ska stå för detta på samtliga V60, då det är ett konstruktionsfel från början.

Jag köpte min bil privat (av min far), så finns ingen bilhandlare som tar smällen heller... :-( :-/

Mvh Ronnie
#1284703
Jag har precis samma problem på min -12. Någon som vet om den svarta plasten på luckans utsida (som orsakar problemet) kan lossas och hur man lättast demonterar panelen på bakluckans insida? Skullle vilja komma åt bättre då jag ska fixa färgsläppet.
Tack på förhand!
/Daniel
#1284742
Kardan79 skrev:Jag har precis samma problem på min -12. Någon som vet om den svarta plasten på luckans utsida (som orsakar problemet) kan lossas och hur man lättast demonterar panelen på bakluckans insida? Skullle vilja komma åt bättre då jag ska fixa färgsläppet.
Tack på förhand!
/Daniel
Brukar finnas manualer (som ikeas) på Volvos sida för detta ;-)


http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil och årsmodell
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten i ditt fall skriva te.x. parkeringsassisnans,kamera, bak eller så

Följ punkt 27-43

Du får alltså ta bort torkararmen, inredningen till bakluckan samt ser det ut som att motorn till bakrutan ska bort och därefter skruvar man bort listen

Hoppas du hittar vad du ska, annars har säkert du som jag användning av deras manualer senare

Tack återigen för svar. Tyvärr ve[…]

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]