Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
#1242583
Hej,

Har precis bytt bort min V50 D2 till en S60 D4 R-design 2016 (VEA). Är helnöjd med komfort o prestanda men mkt vill ha mer :)
Jag har sökt på forumet och läst en hel del trådar ang polestar tuning eftersom det just nu är kampanj på detta, de flesta här på forumet verkar nöjda trots att effektökningen på pappret nästan är obefintlig.
Vad jag dock inte sett är nån som har manuell låda och polestar, vad jag förstått har det gjorts en hel del med den automatiska lådan o bara en rätt inställd automatlåda kan ju få en bil o kännas som den hade 20 extra hästar, men hur upplevs polestar på en bil med manuell låda?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1242590
Jag körde min sambos systers Xc60 2014 VEA manuell.

Jag märkte en markant skillnad i vridmomentet. Den "drog iväg" bättre än tidigare. Jag varvade inte ut den, utan kände skillnaden när man skulle svänga ut på en påfart eller från låga hastigheter.

Som jag förstår det, är inte någon mekaniker precis, så märker man fler hästkrafter när man varvar ut motorn, medan man märker det ökade vridmomentet från start.

Ökningen av vridmomentet är väl helt ok, jämfört med hk.
av whoppi
#1242594
Ilduce77 skrev:Jag körde min sambos systers Xc60 2014 VEA manuell.

Jag märkte en markant skillnad i vridmomentet. Den "drog iväg" bättre än tidigare.

Som jag förstår det, är inte någon mekaniker precis, så märker man fler hästkrafter när man varvar ut motorn, medan man märker det ökade vridmomentet från start.

Ökningen av vridmomentet är väl helt ok, jämfört med hk.
Tack för svar!

Japp de har ökat 10hk till 200hk och 40nm till 440nm. Men jag finner inga grafer. Men av texten så når man 200hk redan vid 4000rpm ist för orginal som är 190hk vid 4250rpm.
Maxvrid 440nm vid 2250 rpm ist för orginal 400nm vid 2500rpm.
Så bara av att läsa texten får man en mer råstark motor, men det är ändå intressant o höra av nån som provkört om det är värt att lägga nästan 7tkr på polestar.
Användarvisningsbild
av Sveina
#1243186
Varför nöja dig med den lilla effektökningen när andras tuning kostar ungefär likadant och ger mycket mera bang for the bucks?
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1243310
Sveina skrev:Varför nöja dig med den lilla effektökningen när andras tuning kostar ungefär likadant och ger mycket mera bang for the bucks?
Förmodligen garantin samt att slippa huvudvärken med serviceuppdateringar
av dannesk
#1243318
DaltonSleeper skrev:Förmodligen garantin samt att slippa huvudvärken med serviceuppdateringar
Precis, förutom det även modorskadeförsäkringen på försäkringen och lättare att få ev. goodwill ifrån Volvo om man får problem utanför garantin. Motorstyrningsuppdateringarna laddas ju in vid varje service.
av whoppi
#1243392
Men BSR går det få ut 270hk, men problemet är att alla garantier flyger sin kos då.
Med polestar får man en liten ökning med alla garantier bibehållna..men alla med polestar verkar ju nöjda.
Dessutom var det en kampanj just nu så det kostar 6.900:- för 10hk och 40nm visst är det dyrt för den lilla effekten men frågan är om polestar uppger lägre effekt än det faktiskt ger. 10hk/40nm borde annars vara rätt svårt att märka.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1243399
whoppi skrev:Men BSR går det få ut 270hk, men problemet är att alla garantier flyger sin kos då.
Med polestar får man en liten ökning med alla garantier bibehållna..men alla med polestar verkar ju nöjda.
Dessutom var det en kampanj just nu så det kostar 6.900:- för 10hk och 40nm visst är det dyrt för den lilla effekten men frågan är om polestar uppger lägre effekt än det faktiskt ger. 10hk/40nm borde annars vara rätt svårt att märka.
Du får dessutom en helt annan upplevelse i växellådan med Polestar, den drar på och växlar på ett helt annat sätt.
Lite som att köra i sportläget, fast ändå inte.
av whoppi
#1243430
nu är ju min manuell låda i så där blir det bara effektökningen som kommer märkas.
Men du som har polestar hur är det jämfört med orginal rent effektmässigt, tittar man på specen så ser det ut som man får en mer råstark motor.
av danielh1025
#1243434
Jag tycker den stora skillnaden på min D4 AWD Automat efter polestar var att den gick väldigt mycket jämnare. Folk säger att D4 blir D5 efter polestar vilket jag inte har en aning om men alla D-motorer är ju D5 med mer eller mindre komponenter och annorlunda mjukvara så det känns rimligt att D5'an borde vara den mest balanserade och utvecklade versionen (orginalet) och kanske därför min D4 nu känns mycket jämnare och mer balanserad i växling och acceleration.

Det är bara mina små funderingar dock :-)

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]