Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kriz
#1242474
Hej!

( Sorry för mycket text )

Har ett extremt underligt fel på min Volvo v60 -11, detta är nu min sista utväg för att få bukt vad det kan vara för fel på bilen.
Ska försöka förklara så gått det går vad som spökar med denna bil. :)

Har läst endel andra trådar om liknande fel men alla lösningar på dessa har ej fungerat på min bil.
Det är såhär att bilen började strula för ca 1 månad sedan genom att DSCT serv erfordras gick igång på displayen efter detta så började hastighetsmätaren hoppa upp och ner tillslut dog bilen helt och hållet på vägen körde kanske i ca 60 Km/h. Stängde av bilen och starta den igen, inga problem. Den höll sedan på såhär i 2 dagar tillslut gav den upp helt och hållet ( den gick inte att starta alls ), 10 felmeddelande på displayen allt från motorproblem till strålkastarfel.

Fick tillslut bogsera bilen till bila, de gjorde en analys och kom fram till att det var BCMen som va trasig vilket de ville byta för 22000Kr. Jag tackade och sa nej och tog saken i egna händer. Tog ut BCMen och skickade iväg den på analys. Fick tillbaka delen och det visade sig att INGET var fel på BCMen. Bilen stod inomhus i 3 dagar och vi hade löst enheten ECMen och kollade så allt var OK med denna. Helt plötsligt gick bilen precis som vanligt igen, inga felmeddelande och inga problem att starta. Tänkte då kanske att det varit glapp i den kontakten. Den fungerade nu i ca 2 veckor utan problem, men återigen för 2 dagar sedan så började den strula precis på samma sätt. Nu har jag bilen på uppfarten hemma och den går inte änns att starta. Ibland kan den starta men då visas alla felmeddelande igen det går inte att gasa och motorn varvar sig själv.

Vad kan detta vara för underligt fel? Hoppas någon har varit med om något liknande innan?
Vill också tillägga att jag bytt batteri, har ingen felkodsläsare och just nu visas startspärr nytt försök bland felmeddelandena.

Tack på förhand

mvh,
kriz
Senast redigerad av 1 kriz, redigerad totalt 0 gånger.
av kriz
#1242481
Hej Stefan,

Japp jag har bytt batteri, provat 2 olika 1 från biltema och 1 från ADbildelar ( detta sitter i nu ). De på verkstan hade också testat med ett av deras batterier.
#1245858
Sveina skrev:Saknar du god jord någon stans i hela systemt möjligen?
Hej!

Tack för svar, det vet jag faktiskt inte hur kan jag kolla det? Är inte så bil"duktig" :) Någon jag pratade med på Volvo trodde det kund ha med något som heter EHPAS. Någon som hört om detta förut?
#1245873
Ja EHPAS eller den elektriska pumpen för servostyrningen har i vissa fall orsakat problem.

Den sitter illa till i vissa bilar och kan få en del fukt på sig.

Man skulle kunna prova att koppla ur dess mindre kontaktdon som innehåller CAN bus, om bilen hoppar igång då (men utan servo) lutar det åt pumpbyte.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

#1245876
Tack för ditt svar Andreas!

Jag ska göra detta så fort jag kan, förstår att man måste ta ner hela fronten på v60 för att komma åt denna ( ska ligga under vänster lamphus om jag inte kommer ihåg fel ). Jag återkommer när jag testat detta. Stort tack för att du svarade Andreas.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]