Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1241672
Det börjar bli dags att byta bil. Tillbaks till XC60, men definitivt inte tillbaks till diesel.

Tanken har hela tiden varit att hitta en MY15 (eller MY14) T6 AWD (Polestar), d.v.s. samma motorvariant som jag kör nu.
Dock finns det inte alltför många sådana, och en MY16 T6 2.0 verkar lättare att hitta, med mindre antal mil, lägre förbrukning/skatt för ungefär 30 kSEK mer.

Jag har inte provkört någon VEA-motor över huvud taget, och därför vet jag ingenting om hur T6 2.0 känns jämfört med T6 3.0
Min bil drar ungefär som uppgivet, cirka en liter milen vid blandad körning. 2.0 skall ju dra mycket mindre, men stämmer det i verkligheten?
av Mccartney
#1241837
T6 2.0 awd då eller? När det gäller v60 så kom det ut en version av T6 4cyl som inte var fyrhjulsdriven:)

Jag har också ägt en v60 T6 3.0awd. Har man kört en 6a så tror jag inte det blir samma känsla med en 4a:) men självklart mer ekonomiskt.
av mikebike
#1241839
Mccartney skrev:T6 2.0 awd då eller? När det gäller v60 så kom det ut en version av T6 4cyl som inte var fyrhjulsdriven:)

Jag har också ägt en v60 T6 3.0awd. Har man kört en 6a så tror jag inte det blir samma känsla med en 4a:) men självklart mer ekonomiskt.
Ja, givetvis måste det vara AWD, men jag tror inte de gjorde någon T6 FWD av XC60?

Får försöka få till en provkörning av en T6 2.0, kanske en ny XC60 t.ex.
av mikebike
#1241842
AndreasThn skrev:Tror du räkna med liknande förbrukning så blir du inte besviken.
Uppåt litern även för 2.0?
Nåja, de fiktiva förbrukningssiffrorna håller åtminstone nere fordonsskatten. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1241845
mikebike skrev:
AndreasThn skrev:Tror du räkna med liknande förbrukning så blir du inte besviken.
Uppåt litern även för 2.0?
Nåja, de fiktiva förbrukningssiffrorna håller åtminstone nere fordonsskatten. :mrgreen:
Nu har vi bara en fwd T5 och kör uteslutande korta sträckor i stan till vardag men ligger runt 1-1,2 l/mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1241851
mikebike skrev:Ja, givetvis måste det vara AWD, men jag tror inte de gjorde någon T6 FWD av XC60?
Jodå, i samband med att VEA T6 introducerades i XC60 kom den som både FWD och AWD. Här gäller det att vara uppmärksam.

Jag tror du kan kapa en dl/mil jämfört med 304hk I6 motorn men mer är det nog inte, det kostar på att släpa runt på en så pass hög och tung bil.
av Schmoyoho
#1241895
Jag kan inte minnas jag läst något illa om VEA-T6:an eller att de skulle vara mer benägna att paja, men 6-cyl är ju 6-cyl. Kamkedja dessutom, mot för rem på VEA om jag minns rätt, plus att sexan är rätt beprövad och välrenommerad. Borde ju vara billigare i inköp att sikta in sig på en My14-15 också, även om ägandekostnaderna är marginellt (?) högre. Tycker ljudet ur sexan är underbart dessutom. Har inte kört någon VEA-bensinare men av vad jag lyssnat på youtube är det inget som hänfört mig direkt.
av mikebike
#1241906
Schmoyoho skrev:Jag kan inte minnas jag läst något illa om VEA-T6:an eller att de skulle vara mer benägna att paja, men 6-cyl är ju 6-cyl. Kamkedja dessutom, mot för rem på VEA om jag minns rätt, plus att sexan är rätt beprövad och välrenommerad. Borde ju vara billigare i inköp att sikta in sig på en My14-15 också, även om ägandekostnaderna är marginellt (?) högre. Tycker ljudet ur sexan är underbart dessutom. Har inte kört någon VEA-bensinare men av vad jag lyssnat på youtube är det inget som hänfört mig direkt.
Ja, sexan verkar nästan skottsäker. Jag tror inte jag läst något om problem eller haveri med dessa.

Den MY16 T6 2.0 som jag tänkte titta på i helgen är tydligen såld, återstår en MY 15 T6 3.0 för 319 kSEK med all utrustning jag vill (och lite till), men den har gått 8000 mil, ungefär samma som min "gammelbil".
av antstein
#1242472
Den här tråden är intressant!

Prestandamässigt, här vi någon med erfarenhet av båda motorerna, eller tider som pekar på skillnader åt nåt håll? Jag har också börjat inse att 2.0 är lättare att hitta och troligen mer miljömässigt förnuftig. Betalar gärna de extra kronorna för 3.0 i drift dock. Men har en årsmodell 15 idag, vill nog kika på lite nyare och lägre mil än vad 14-15 börjar ge.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]