Sida 1 av 2

Väghållning

Postat: lör 03 mar 2018, 17:41
av nilsstockholm
Har en V60 D4. Tycker den har dålig väghållning. När man styr in i kurva så reagerar inte bilen först utan det tar en stund innan den reagerar. Hjulen kan också hoppa och fara tex när man drar på. Känns som chassit inte är dimensionerat för den starka motorn. Vad är era råd ni som kan Volvo? Vilka komponenter bör man byta?

Re: Väghållning

Postat: lör 03 mar 2018, 17:48
av fjohan82
nilsstockholm skrev:Har en V60 D4. Tycker den har dålig väghållning. När man styr in i kurva så reagerar inte bilen först utan det tar en stund innan den reagerar. Hjulen kan också hoppa och fara tex när man drar på. Känns som chassit inte är dimensionerat för den starka motorn. Vad är era råd ni som kan Volvo? Vilka komponenter bör man byta?
Upplevde min på samma sätt. Den var lite som en känguru...
Hela upphängningen kändes för vek i relation till den tyngd som ska hållas upp, framdörallt när vägen svänger.
Jag bytte till Polestar Performance Chassi, dvs nya dämpare, fjädrar och fjäderbensstag. Nu ligger bilen som klistrad, lite som en go-cart. Den går att pressa betydligt mer utan att den ska hoppa ut i spenaten när vägen svänger :-)-)

Re: Väghållning

Postat: lör 03 mar 2018, 21:43
av Dex
nilsstockholm skrev:Har en V60 D4. Tycker den har dålig väghållning. När man styr in i kurva så reagerar inte bilen först utan det tar en stund innan den reagerar. Hjulen kan också hoppa och fara tex när man drar på. Känns som chassit inte är dimensionerat för den starka motorn. Vad är era råd ni som kan Volvo? Vilka komponenter bör man byta?
Billigast är nog att byta ut ballong däcken till profil 45-50. :lol:
Ännu styvare med Run flat däck.

Re: Väghållning

Postat: lör 03 mar 2018, 21:48
av fjohan82
Dex skrev:
nilsstockholm skrev:Har en V60 D4. Tycker den har dålig väghållning. När man styr in i kurva så reagerar inte bilen först utan det tar en stund innan den reagerar. Hjulen kan också hoppa och fara tex när man drar på. Känns som chassit inte är dimensionerat för den starka motorn. Vad är era råd ni som kan Volvo? Vilka komponenter bör man byta?
Billigast är nog att byta ut ballong däcken till profil 45-50. :lol:
Ännu styvare med Run flat däck.
Nu vet jag inte vad TS har för däck/fälgar, men min "hoppade hit å dit" trots 40-profil.

Re: Väghållning

Postat: sön 04 mar 2018, 14:50
av nilsstockholm
Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?

Re: Väghållning

Postat: sön 04 mar 2018, 14:56
av fjohan82
nilsstockholm skrev:Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Vinterdäck är ju mjukare och jag har bara haft detta monterat i drygt en vecka, men jag tycker den känns bättre än innan.
Den följer direkt efter hur jag vrider på ratten, inte lika "släpande" som innan... Med stabilare sommardäck bör det bli än bättre.
Det går att gasa sig igenom kurvor, innan började hela bilen luta när det går undan...

Re: Väghållning

Postat: sön 04 mar 2018, 16:29
av ThomasT
nilsstockholm skrev:Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Om man vill öka instyrningen så behöver man styva upp bilen i roll, så styvare hämmare kan räcka.

.

Re: Väghållning

Postat: sön 04 mar 2018, 18:21
av nilsstockholm
ThomasT skrev:
nilsstockholm skrev:Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Om man vill öka instyrningen så behöver man styva upp bilen i roll, så styvare hämmare kan räcka.

.
Finns det styvare krängningshämmare som tillbehör?

Re: Väghållning

Postat: sön 04 mar 2018, 20:36
av mikebike
Jag känner inte riktigt igen detta, men jag har ju en R-Design.
Med 329 hkr och 480 Nm, apropå "den starka motorn". 8)

Re: Väghållning

Postat: sön 04 mar 2018, 21:25
av kristianmann
nilsstockholm skrev:
ThomasT skrev:
nilsstockholm skrev:Det är inte däcken, har andra bilar med samma dimension på däcken som ligger stadigt. Fjohan82, hur svänger din bil in i kurvor, svarar den bättre på rattutslag?
Om man vill öka instyrningen så behöver man styva upp bilen i roll, så styvare hämmare kan räcka.

.
Finns det styvare krängningshämmare som tillbehör?
Ja - IPD i USA har 25 mm krängningshämmare til bak. Har denne på min bil med Polestar chassis paket. Funkar hur bra som helst. 8)

Kör med 235/40-19 under vintern och har bare haft chassis paketet från Polestar monterat med dom hjulen och den går som på rails. Är mer än nöjd. :lol: Sitter med et smil på varje gång man har rastat bilen lite. :twisted: :roll:

Mvh,
Kristian