Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
#1244685
Rillee skrev:Fick också tryckgivaren bytt på min D4 för veckan. Nästa gång det händer så ska jag försöka rengöra den innan de får byta den
Vad gick kalaset på eller gick det på emissionsgarantin (5 år eller 8000mil)?
Användarvisningsbild
av janischka
#1244713
Dex skrev:Tror det kan vara en givare som sitter vid luftinsuget som blir skitig.(dåligt dieselbränsle?)
Det hände 1 gång på min förra XC 60D4 VEA.
Jag märkte inte någon effekt förlust när den larmade heller.
Fabriksgaranti och de byter den.
Det enda felet på den bilen på 3år som jag lämnade in den hos ÅF.
Kan inte klaga på det faktiskt.
Jag fick samma fel någon vecka efter servicen som utfördes 2 år efter att jag köpt bilen. Dom bytte den på garantin.
Det är också enda felet jag haft på bilen under snart 3,5 år. Byter snart mot nya XC60. Hoppas den håller ihop lika bra.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1244716
Det kostade lite över 1500kr, tror delen kostade 1000kr ungefär
av Kluster
#1245244
Var till min PST på Volvo i ett annat ärende berörande bilen och nämnde det här med "Försämrad motorprestanda" som info som dök upp under sportlovet. Sen dess har bilen inte "larmat" något mer och den har gått klockrent.
PST kollade felkoder och såg något i stil (kommer ej ihåg) "Förhöjd avgasreningstemperatur". De hade tydligen en sådan här tryckgivare hemma så detta byttes på 10 min (sitter under platsskyddet på motorn som skruvas bort så det är väldigt lätt åtkomligt.
Allt klart men då kostar det 3000-nånting. Jag åberopade emissionsgarantin men PST blev osäker. Kände att pulsen började pumpas upp, fick prata med en verkstadscoach och nämnde återigen det här med emissionsgarantin. Några slagningar i systemet, mycket riktigt, detta gick på garantin!
Användarvisningsbild
av Rillee
#1245252
Jag försökte också med det men min bil har gått över 8000 mil
av tjus
#1245484
Har haft samma problem på min V60 MY15. Fick pröjsa 1700SEk, det här måste vara ett konstruktionsfel. Tidigare lyste bara sköldpaddan och då har givaren gjorts ren, första gången på garanti hos Bilia. Andra gången gjorde jag rent den själv. Nu tredje gången så lyste även motorlampan och då blev det till att åka med hjälpsamma hjalmar till Bilia, allt enligt order från VOC. Hur är det ens möjligt att det här inträffar efter 4000mil. Nu byttes givaren och felkoder nollades. Bortkastade pengar 1700SEK, dåligt av Volvo/Bilia att inte stå för detta.
av Kluster
#1246095
Sillen80 skrev:Hej!
Har nu problem med försämrad motorprestanda på min XC60 D4... :-(
Var sitter denna tryckgivare som blir smutsig i motorn? Gärna en bild :-)

Mvh. Jonas
Har ingen bild men min PST skruvade bort motorskyddet i plast på V60:n D4e och lite höger, upp till. Svårt att förklara, jag vet men det var vad jag kom ihåg iaf. Det tog max 10min för honom att byta.
av Kluster
#1246096
tjus skrev:Har haft samma problem på min V60 MY15. Fick pröjsa 1700SEk, det här måste vara ett konstruktionsfel. Tidigare lyste bara sköldpaddan och då har givaren gjorts ren, första gången på garanti hos Bilia. Andra gången gjorde jag rent den själv. Nu tredje gången så lyste även motorlampan och då blev det till att åka med hjälpsamma hjalmar till Bilia, allt enligt order från VOC. Hur är det ens möjligt att det här inträffar efter 4000mil. Nu byttes givaren och felkoder nollades. Bortkastade pengar 1700SEK, dåligt av Volvo/Bilia att inte stå för detta.
Hur långt har din bil gått? Årsmodell?

Edit: Läste inte riktigt, såg nu årsmodell och milantal :) Du bör ju ha den s.k emissionsgarantin kvar? Min är en MY15, gått 7800 och jag fick denna givare bytt.
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]