Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
#1567308
Roy skrev: sön 14 jan 2024, 17:45 Var sitter då denna tryckgivare, bör då gå att ta ut och rengöra själv, elelr bra kosntatera om den är sotig och skaffa en ny.
Hur den kan bli sotig av att sitta vid luftintaget är dock en gåta?
Jag minns när man fick plocka ut och stora EGR ventilen inför besiktning vajer år, , men de var äldre förgasarbilar det.
Sot av denna typ löses upp med Aceton lärde jag mig då.
Men är det plast med i spelet kan Aceton även smälta plast.

Att be att få utbytta delar efter reparation på verkstad kan vara ett bra sätt att lära sig mer se vad som var fel, ev laga själv och ha som reservdel.
Upplever inte att man nekar detta. Lät byta framhjulslager på husbilen då det lät illa vänster fram och så kulbanorna var felaktiga.

Roy
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1567311
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1568195
@Roy, Den givaren jag ska ha kostar 400kr med frakt från Trodo så hade inte brytt mig m att chansa. Men har du provat att rengöra?
Användarvisningsbild
av Roy
#1568196
Nej har inte kommit dit än, dvs att göra jobbet, för kallt ute...
Jag kommer förstås att säkerställa att den som mn ser hos ALI är samma som den i bilen, innan köp av ny.
Men man blir misstänksam då de inte förmår speca en artikel på rätt sätt, den är inte Photoectrisk, utan har ett inbyggt membran som mäter tryckskillnad mellan atomsfärstryck och trycket i insugningsröret.
NU visar bilen en motorsymbol med texten check.
Denna försvinner då och då. Och tyx vara samma fel.

Roy
av AGI
#1568284
Jag har bytt både övre och undre tryckgivare men felet återkom efter cirka 2mån. Något Tips? Känns lite svagare men bara vid varv över 3000. Försvinner när man startar om bilen.
Användarvisningsbild
av Roy
#1569024
Nu har sköldpaddan försvunnit av sig själv, en kort tid lyste motorsymbolen.
Men nu är allt fritt från larm.
Man får lite intrycket att det inte larmar vid fuktig väderlek.
Nå, skall i alla fall ta ur den där givaren framöver och rengöra.

Roy
Användarvisningsbild
av Roy
#1573463
Nu har jag haft ur givaren och rengjort. Enligt YT filmen var den lätt att hitta och ta ur.
En Torx 40 för att lossa ljuddämparmattan över motorn och en Torx 30 för att lossa givaren.
Den var ordentligt skitig, som visas på filmen och andra bilder.
Tvättade med lacknafta och pensel blåste försiktigt rent.
Efter ett par körningar gick larmet bort, dvs motorsymbolen med texten "Check"
Sen har det inte kommit tillbaka.

Givaren är märkt med OEM nummer i detta fall 0261 230 424 även ett Volvo nummer 314 053 41.
Bra att ha detta antecknat ifall man köper en ny.

En givare med detta nummer finns på ALI express för 90 kr
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1802rkc9Fa
Jag beställd ene att ha som reserv.

Ser man på givaren, består den av en skyddskorg, det man ser som stoppas ner i hålet i insugningsröret.
I den finns en rektangulär platta och en liten plastpinne.
Den pinnen kan man peta på , dvs den är rörlig, den skall då fjädra tillbaka lätt, röra sig lätt om det är rätt rengjort.
Hur en sådan kan mäta tryck är en bra fråga. Jag hade tänkt mig ett litet smalt rör som gått in i givarhuset....

Ja man lär sig, bilar som har saker man inte kände till sen förr.
Tack för alla bra tips i den här tråden!

Roy

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]