Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1247151
Är det inte märkligt hur verkstäder inte har en aning om denna emissionsgaranti?

Eller om dom vet om den och försöker få det att framstå som att det är ”goodwill” och lagar bilen gratis.
Användarvisningsbild
av Dex
#1247215
Kluster skrev: mån 23 apr 2018, 09:05
Sillen80 skrev:Hej!
Har nu problem med försämrad motorprestanda på min XC60 D4... :-(
Var sitter denna tryckgivare som blir smutsig i motorn? Gärna en bild :-)

Mvh. Jonas
Har ingen bild men min PST skruvade bort motorskyddet i plast på V60:n D4e och lite höger, upp till. Svårt att förklara, jag vet men det var vad jag kom ihåg iaf. Det tog max 10min för honom att byta.
När de tog bort min givare var den lite svart-oljig , inte speciellt skitig tyckte jag.
Jag tror man skulle kunna ta bort smutsen med lite lacknafta och tryckluft.(gör det själv grej)
Frågan är varför den blir smutsig?
Kan det vara för att de blandar i massa annat i dieselbränslet idag?
Det har bara hänt på min förra XC60 D4 efter ca 4000mil.
På min V40CC D4 2016 har jag inte hittat något fel ännu lyckligtvis.
av Jawid
#1344138
Hej !
Har samma problem med min V40 d 2 - 2014
Det dyker upp felkoden försämrad motorprestanda, kan du skicka en bild om du har på den tryckgivare? Var den sitter på bilen?
Uppskattar om du svarar.
Mhv jawid
av Haggee
#1392207
Hejsan. Fick upp meddelandet försämrad motorprestanda på min V70 D4 2016 i april. Var inne till Rejmes o de hittade inga felkoder. Idag ploppade sköldpaddan upp igen och försämrad motorprestanda stog det i någon sekund sen försvann det. Märker inget på bilen, den går o låter som den ska. Jag ska på semester imorn. Min fråga är, är det farligt att köra med bilen? Jag har 50 mil tur resa framför mig?
av erkspeed
#1392308
Jag har fått detta fel på skärmen, alltid i samband med kallstart, ett par tre gånger om året de tre åren jag ägt min v60 d4 vea 2014 som nu gått 16k mil.
Aldrig märkt någon prestandaförsämring och har väl kört 5000 mil sedan den klagade första gången.
Enl felkoden jag läst ut med obd läsare är det ovan nämnda sensor som felar ibland.
Men bilen går fint ännu.. :-)
av Haggee
#1392320
Var inne till Rejmes, fick bilen avläst och felkoden de fick fram var lufmassamätar givaren var kass. 4060kr för givaren. Ska testa med att skruva loss den och prova rengöra med CRC elektronikrengöring. Inget farligt att åka på enligt Rejmes
Användarvisningsbild
av Roy
#1567304
Var sitter då denna tryckgivare, bör då gå att ta ut och rengöra själv, elelr bra kosntatera om den är sotig och skaffa en ny.
Hur den kan bli sotig av att sitta vid luftintaget är dock en gåta?
Jag minns när man fick plocka ut och stora EGR ventilen inför besiktning vajer år, , men de var äldre förgasarbilar det.
Sot av denna typ löses upp med Aceton lärde jag mig då.
Men är det plast med i spelet kan Aceton även smälta plast.

Att be att få utbytta delar efter reparation på verkstad kan vara ett bra sätt att lära sig mer se vad som var fel, ev laga själv och ha som reservdel.
Upplever inte att man nekar detta. Lät byta framhjulslager på husbilen då det lät illa vänster fram och så kulbanorna var felaktiga.

Roy

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]