Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1231926
Någon som vet hur man enklast byter fjädrar fram på en XC60? Kan man lossa fjäderbenet från spindeln utan att lossa drivaxlar, spindelled etc? Det känns som man borde kunna lossa krängningshämmarlänken och sedan trycka ner länkarmen så man kan få upp stötdämparen ur sin "hylsa".

Någon som vet?
av KingAmpy
#1232278
Hej
Du har helt rätt i antydan om att lossa det nödvändiga.
Dra navet/ klumpen mot kupen alltså tryck ner länkarm lirka och vinkla bakåt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1232300
Ahh va bra, låter ju lovande då om man inte behöver lossa drivaxel och spindelleden. Det var inte så där värst bökigt då, eller hur upplevde du jobbet?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
#1236500
För andra som eventuellt söker för att finna svar, så här gjorde jag.

Palla upp bilen ordentligt och ta loss hjulet.
"Snäpp loss" bromsslang och ABS kabel från fjäderbenet.
Lossa krängsninghämmarstaget i ovankant (torx och 15mm).
Lossa navskruven (13mm)
Lossa skruven som som håller fast dämparen (15mm)
Höger fram sitter en lägesgivare till xenonljusen, den lossas bäst i länkarmen med en 8mm hylsa.
Lossa främre länkarmsfästet (18mm)
Märk upp var dämparen sitter i förhållande till spinden (rista ett sträck i dämpare och spindel)
Ta ett 20-25cm långt koben och bänd ut spindeln runt dämparen samtidigt som du knackar ner spindeln så dämparen lossnar.
Lossa de tre skruvarna ovanpå fjädertornet efter att du lättat på plasten där över.

Montera i omvänd ordning. Mät ut på nya dämparen hur den skall linjera mot spindeln så den inte blir vriden, använd den gamla dämparen att ta måttet ifrån.

Det bökigaste var att få främre länkarmsfästet på plats igen men annars var det inga större problem med lite tålamod.
av Gabriel
#1317779
Jag står inför en liknande operation på min xc70.
Varför behövdes främre fästet till länkarmen lossas? För att kunna bryta/vinkla länkarmen mer och ge plats åt att plocka ner fjäderbenet?
Behöver framvagnsinställningen justeras efter att främre fästet på länkarmen vart lös?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1317782
Japp, för att kunna få upp dämparen ur spindeln behöver spindeln sänkas ner, och det kan göras genom att lossa ena fästet, om man inte vill lossa på spindelleden vilket tydligen kan vara rätt jävligt...

Jag mätte upp allt ordentligt och monterade likadant som det satt innan. Ingen hjulinställning och allt funkar fortfarande fint så här ett år efteråt.
av Gabriel
#1317805
Tack för snabbt svar och en föredömlig instruktion!

Tror du det är möjligt att komprimera fjädern något med spännare och på så vis korta fjäderbenet och kunna demontera det utan att lossa bärarmens främre fäste?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1317807
Jag övervägde det men la ner tanken, jag vill minnas att det var lite för trångt för det.
av Gabriel
#1318864
Jobbet är gjort och det gick utan problem på strax under 1.5 timme (byte på en sida bara). Jag struntade i iden kring fjäderspännarna och lossade bärarmens främre infästning istället.
Tipset om den lilla kofoten var bra, det är nog en förutsättning för att det ska gå snabbt och smidigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1318865
Härligt, kul att höra att det gick bra!

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]