Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patah
#1231258
Hej,

Min volvo XC60 D4 AWD Polestar, har börjat visa ett udda problem, den tappar effekt under körning.

Exempel, man ligger i 90km, plötsligt märker man att bilen inte svarar på gasen, det är inte så att all effekt försvinner, den ligger kvar strax under 90km, men bilen ökar inte. Trycker man däremot gasen i botten så svarar bilen efter ca 1-2 sekunder och varvar upp för att sedan återgå till helt normalt läge där allt funkar.

Ibland kan man köra 20 mil utan att det blir problem, ibland blir det problem när man åker till sin lokala icabutik, knappt en kilometer.

Felet inträffar i vilken hastighet som helst, både med och utan farthållare aktiverat.

Det har även den senaste veckan blivit som så att utetemperaturen visar fel, häromdagen stod det +40(-5 i verkligheten) när vi startade och sedan sjunker den sakta allt eftersom men den kommer aldrig rätt.

Hade bilen på verkstad i tisdags (ej volvos egen) där kunde dom se att det inte fanns några felkoder. Men sa även att volvos verkstad kunde gå djupare i systemet för att kolla mer.

Någon som har en aning om vad detta kan vara så man kan ha en diskussion med volvo när man lämnar in den?

Jag har ingen erfarenhet av att greja med bilar, men är inte helt borttappat i ämnet heller :)

Tacksam för alla svar
Mvh Patrik
#1231335
Hej,
Min XC60 D4 AWD aut. 2014 har siden april måned haft samme problem som du: Man kører 130 km/t på motorvej og så begynder hastigheden at falde. Selvom man trykker gassen i bund falder hastigheden fortsat. Efter et stykke tid (fra få sekunder til minutter) bliver alt normalt igen, i en kortere eller længere periode, hvorefter det gentager sig og bilen ikke kan holde 100 km/t. Der var ingen ”Check Engine”.
Samtidig oplevede jeg til daglig, hvor jeg mest kørte på landevej, at bilen angav et urealistisk højt brændstofforbrug: 11,5 - 12 liter/100km og en forventet distance to empty ved fuld tank på 500 km. Målt ved standeren var det virkelige forbrug 7,2-7,2 liter/100km og jeg kørte over 1000km på en fuld tank.
Automatgearkassen var meget længe (5-10 sekunder) om at gå i ”lock up” efter gearskift og dette mente værkstedet var relateret til de to øvrige problemer.
Mit værksted har i august 2017 skiftet følgende: ”Temperaturgivare 31431048” og ”Lambdasond 31422345”, hvorefter jeg ikke har oplevet problemerne siden.

Hilsen Lars
av pluttski
#1347809
Hej!

Hittade ni någon lösning på problemet? Min XC60 D4 AWD Polestar uppvisar samma symptom efter en service? Uppstår oftast i samband med farthållare men även fördröjning vid acceleration.
#1347871
Min XC60 D4 AWD aut. 2014 har siden april måned 2017 haft samme problem som du: Man kører 130 km/t på motorvej og så begynder hastigheden at falde, selvom man trykker gassen i bund falder hastigheden fortsat. Efter et stykke tid bliver alt normalt igen, i en kortere eller længere periode, hvorefter det gentager sig og bilen ikke kan holde 100 km/t. Der var ingen ”Check Engine”.
Samtidig oplevede jeg til daglig, hvor jeg mest kørte på landevej, at bilen angav et urealistisk højt brændstofforbrug: 11,5 - 12 liter/100km og en forventet distance to empty ved fuld tank på 500 km. Målt ved standeren var det virkelige forbrug 7,2-7,2 liter/100km og jeg kørte over 1000km på en fuld tank.
Automatgearkassen var meget længe (5-10 sekunder) om at gå i ”lock up” efter gearskift og det mente værkstedet var relateret til de to øvrige problemer.

Mit værksted har i august 2017 skiftet følgende: ”Temperaturgivare 31431048” og ”Lambdasond 31422345”, hvorefter jeg ikke har oplevet problemerne siden.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]