Sida 1 av 1

V60 T6 med 2.0 och 8-steg aut?

Postat: ons 07 feb 2018, 20:29
av fredrikwt
Saknar AWD och lite mer ljudisolering som tyska och svenska bilar ger... Funderar på en bättre beg Golf R kombi som även den är bullrig, men har även "snubblat" över V60 T6 med 2-litersmotorn och AWD. Jag tänker att den lådan är den nyare 8-stegade automaten? Jag funderar lite på vad de varvar i 120-130 på mätaren... Kan konstatera att den Leon Cupra jag har idag och även Golf R med DSG6 ligger närmare 3000 rpm 130 och runt 2700-2800 någonstans i 120 km/h.

Har prövat en bekants MB CLA 250 som även den har 2,0T bensin, den ligger ungefär 500 rpm lägre i 120 vilket är ganska bekvämt för komforten när man bara matar mil. Är det någon som har koll på vart V60 T6 med 2,0 och 8-stegslådan ligger? Tar gärna allmänna reflektioner från er som ev lever med den motorn och bilen som bruksbil.

Re: V60 T6 med 2.0 och 8-steg aut?

Postat: ons 07 feb 2018, 20:53
av DaltonSleeper
Nu har jag T5 (4-cyl) samt 8-stegade lådan i min gamla XC60, den ligger runt 2000 rpm vid 130. Kan tänka mig att det är samma på T6 fast den har kompressor också.

Re: V60 T6 med 2.0 och 8-steg aut?

Postat: tor 08 feb 2018, 12:18
av Perra83
Min D5 VEA med 8-stegslådan varvar 1260varv i 90 km/h uppmätt med GPS. 2000varv i 140 km/h. 2900 i 200.
Har provkört T5 VEA och motorn hörs knappt så att ligga och mata mil går utmärkt. Automat ihop med adaptiv farthållare är fint.
T6 är givetvis ännu trevligare!

Annat var det förr med sämre ljudisolering, grova avgassystem och låg utväxling.

Re: V60 T6 med 2.0 och 8-steg aut?

Postat: fre 09 feb 2018, 19:21
av fredrikwt
tack för input - fingervisning iaf. Tänker dock att en diesel oftast har lägre varv än bensin. Samtidigt är väl alla 2.0 samma bas som jag förstått det...

V60 T6 med 2.0 och 8-steg aut?

Postat: fre 09 feb 2018, 21:12
av TommyP86
Jag kör T5 och ligger rätt mycket runt 120, och det stämmer bra som Daltonsleeper skriver. Nästan så den trivs bäst runt 120-160. Kanon drivlina, hade gjort om mitt val alla dagar! Visst är det mer pulver med T6, men jag klarar mej mer än väl med T5, har inte ens optimerat eller köpt polestar. Om något så är den lite för tyst, har haft 3” på många bilar så saknar nästan rytet ibland. Å andra sidan är det väldigt skönt med lugn och ro när man vill det.

Köp du en T6 om det är avslappnad drivlina med mycket hästar du söker. Du kommer inte bli besviken!