- sön 21 jan 2018, 23:48
#1227228
joel80 skrev:Med en Typ2-kabel pratar alltid bilen med laddaren och man behöver inte bry sig. Laddaren ger vad bilen kan ta.
Med shucko-kabeln (den som följer med) måste man ha koll på säkringen i uttaget man kopplar in sig i. Är det ett 10A måste man ställa ner laddningen till det.
FrankGrimes skrev:Trots att jag försökte tänka till lyckades jag vända på logiken. El är inte min grej helt enkelt. Dock har jag i praktiken ofta lyckats ladda 13A på en 10A säkring. Varför det har fungerat övergår mitt förstånd. Att en säkring inte går omedelbart är ju en sak, men flera omgångar med laddning på 4-5 timmar..?Primus skrev: ... men praktiken hemma har varit att kabeln oftast varit inställd på 13A fast jag bara har en 10A säkring. Om en del annat ska köras på den säkringen har jag fått ställa ned amper-talet till 10 eller 8A.Här får jag problem att förstå hur det är möjligt. Att ha en 10A-säkring innebär ju inte att strömmen är strypt till 10A. Om man försöker dra 13A ur en 10A säkring så brinner den ju av. Eller?
Sveina skrev:Jag köpte en typ 2 kabel till min, aldrig brukt den, vill du köpa?Tack, men nej tack! Jag hämtade ut min Typ2-kabel tidigare i veckan. Återstår att se om jag kommer ha tillfälle att använda den så ofta som jag tänkt. Jag stannar ju sällan mer än ½h på shoppingcentra, så det lär ju inte bli än en mils laddning per gång. Alltid något...
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,