Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1227228
joel80 skrev:Med en Typ2-kabel pratar alltid bilen med laddaren och man behöver inte bry sig. Laddaren ger vad bilen kan ta.

Med shucko-kabeln (den som följer med) måste man ha koll på säkringen i uttaget man kopplar in sig i. Är det ett 10A måste man ställa ner laddningen till det.
FrankGrimes skrev:
Primus skrev: ... men praktiken hemma har varit att kabeln oftast varit inställd på 13A fast jag bara har en 10A säkring. Om en del annat ska köras på den säkringen har jag fått ställa ned amper-talet till 10 eller 8A.
Här får jag problem att förstå hur det är möjligt. Att ha en 10A-säkring innebär ju inte att strömmen är strypt till 10A. Om man försöker dra 13A ur en 10A säkring så brinner den ju av. Eller?
Sveina skrev:Jag köpte en typ 2 kabel till min, aldrig brukt den, vill du köpa?
Tack, men nej tack! Jag hämtade ut min Typ2-kabel tidigare i veckan. Återstår att se om jag kommer ha tillfälle att använda den så ofta som jag tänkt. Jag stannar ju sällan mer än ½h på shoppingcentra, så det lär ju inte bli än en mils laddning per gång. Alltid något...
Trots att jag försökte tänka till lyckades jag vända på logiken. El är inte min grej helt enkelt. Dock har jag i praktiken ofta lyckats ladda 13A på en 10A säkring. Varför det har fungerat övergår mitt förstånd. Att en säkring inte går omedelbart är ju en sak, men flera omgångar med laddning på 4-5 timmar..?
#1227231
Då har säkringen klarat lite över vad den är specad att göra. Din bil har tagit de 13A du ställt in den på.

En till fördel, just med Volvos hybrider, är att man med en typ2-kabel faktiskt laddar drygt 20% snabbare. (16A istället för max 13A med medföljande shucko-kabeln)
#1260599
Hittade denna Mennekes kabel på Bilia för 1850:- Tyckte den verkade bra och Mennekes är ju originalet så jag beställde en.
När jag kom hem och packade upp så fick jag en svart Harting sladd...
Gick tillbaka och påpekade detta och de skulle beställa Mennekes kabeln. Efter en vecka så stöter jag på och frågar hur det går. Då visar det sig att Mennekes kabeln har utgått och att de därför hade skickat en ersättningakabel istället. Det känns lite snopet och nu vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag lämna tillbaka kabeln och leta något annat eller kan man anta att den jag fått är likvärdig?
Bilagor
A2E435AF-989C-4DB7-B5E9-030B1C76D50A.jpeg
A2E435AF-989C-4DB7-B5E9-030B1C76D50A.jpeg (706.28 KiB) Visad 949 gånger
9270ADFF-19DB-4F3A-9371-367DBBB3C4FB.png
9270ADFF-19DB-4F3A-9371-367DBBB3C4FB.png (143.31 KiB) Visad 949 gånger
#1260672
Den kabel funkar fint med alla bilar som har typ2.

Det du ska kolla är om du fått en som stödjer trefas 16A som den du beställt har. Även om din bil inte klarar trefas är det en kabel du skulle kunna behålla till kommande elbilar och ladda snabbare med.
#1260701
Ja, den är trefas. Jag tänkte framtidssäkra för kommande elbilar.

Jag är bara lite putt att de skickar något annat än vad jag beställt utan att tala om det i första läget. Lite som stt beställa ett par Levi’s jeans och sedan när man packar upp så ligger det istället ett par No-name jeans i paketet. När man undrar över detta så får man svaret att de inte hade Levi’s jeansen och skickade ett par andra jeans istället. Vad gnäller du över, det är ju fortfarande ett par jeans...

Visst, det är fortfarande en laddsladd men om jag skulle lägga ut dessa två sladdar på blocket så är jag ganska säker på att Mennekes sladden skulle vara värd mer. Nu ska jag inte sälja sladden och den är säkert lika bra på att skicka elektroner som Mennekes så jag kommer nog att behålla den men jag ogillar försäljningsmetoden.
#1260717
Håller med.. Men du har i allafall fått en likvärdig produkt med samma specifikation. Den funkar lika bra men som du säger så påverkar ju ibland märke andrahandsvärde.

Stör du dig för mycket på det har du rätt att häva köpet och skicka tillbaka den. :)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]