Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1222584
Har märkt vid 2 tillfällen att när jag tagit bilen kall och ska köra iväg och kommer ut ganska snabbt på 100 väg då ligger varvet kvar på över 2100 trotts att den har kommit upp i fart och har 8ans växel i. Normalt sett brukar den väl ligga på 15-1600 i varv. Sen släpper de efter liten stund men jag har saktat ner eller försökt växla upp manuellt men då har redan 8ans växel vart i.

Undrar bara om det är någon som har varit ute för det här? Är det något man bör kolla upp? Bara hänt 2 gånger som sagt på 3-4 månader.

Bilen är en v60 D4 automat -17
av Lövet
#1222588
Fullt normalt första tiden efter kallstart. Görs för att få upp temperaturen i oljan i lådan.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1222606
Som lövet säger tillåtes inte lock-up på lådan under en viss oljetemp. Exakt varför det är så vet jag inte eftersom gamla mekaniska lådor lägger i lock-up även kalla.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
av Leopold
#1222608
Det här märks väldigt tydligt även på äldre automatlådor som typ Geartronic på min gamla S80-kärra med låda AWTF-80 SC.

Det tar en stund kanske en kvart innan allt är tip top i överföringen, lock-up funkar. "By design"- inget fel.

En konsekvens är givetvis att man får rätt hög bränsleförbrukning de första milen men så är det bara.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1222619
Helt normalt, Jag försöker alltid ha detta i åtanke speciellt på vintern när det är kallt och köra
extra "lätt" tills mätaren visar att motorn nått temp. Är så klart bra att köra så året om, men just
på vintern när lådan slirar sig varm är det extra tacksamt mot plånboken att köra på äggskal den
första stunden. :)
av koma83
#1290329
Är det samma på en xc60 d4 med automat årsmodell 2013 vid kallstart att det liksom slirar mycket nån kilometer? Geartronic tror jag lådan kallas.
av dannesk
#1290334
koma83 skrev:Är det samma på en xc60 d4 med automat årsmodell 2013 vid kallstart att det liksom slirar mycket nån kilometer? Geartronic tror jag lådan kallas.
Ja, min my17 med geartronic gör likadant när den är kall.
av Lövet
#1290646
koma83 skrev:Är det samma på en xc60 d4 med automat årsmodell 2013 vid kallstart att det liksom slirar mycket nån kilometer? Geartronic tror jag lådan kallas.
ska vara så. det värmer upp oljan fortare.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1290651
Och framför allt motorn. Varm motor = lägre förbrukning.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]