Sida 2 av 2

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Postat: sön 21 jan 2018, 09:35
av Sveina
joel80 skrev: Angående förbrukningen med tomt batteri får jag också kring 0.65l/milen när det är tomt. Dock mindre om det är stadskörning.. Då laddas batteriet av inbromsningarna och man klarar att köra korta sträckor på el mellan rödljus en. :)
0,65? Så mycket får jag inte ens till att förbruka när jag drar stort släp. Men så har ju min bil gått över 20000 mil så den är vel rejält inkörd och går lätt. Och min elförbrukning ligger oftast på 2 kWh/mil nu på vintern, lite mindre på sommar.

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Postat: sön 21 jan 2018, 11:32
av joel80
Sveina skrev:
joel80 skrev: Angående förbrukningen med tomt batteri får jag också kring 0.65l/milen när det är tomt. Dock mindre om det är stadskörning.. Då laddas batteriet av inbromsningarna och man klarar att köra korta sträckor på el mellan rödljus en. :)
0,65? Så mycket får jag inte ens till att förbruka när jag drar stort släp. Men så har ju min bil gått över 20000 mil så den är vel rejält inkörd och går lätt. Och min elförbrukning ligger oftast på 2 kWh/mil nu på vintern, lite mindre på sommar.
Mina resor är ganska stor del motorväg. (Gävle - Stockholm) Där en stor del är 120km/h. Jag brukar ligga kanske +5km/h över hastighetsgräns.

En normal sån resa när jag startar med fullt batteri klarar jag mig på 0.45-0.5l/mil i snitt. Men dom gånger jag inte kunnat ladda innan jag åker hem drar det ofta upp mot 0.65l/mil när man ligger och drar motorvägsmil.

Jag kommer sällan under 2kwh/mil.. Nu på vintern är det svårt att komma under 2.5kwh/mil.

Skulle vara sjukt intressant att ha dig köra min bil och tvärtom o se om det är bil eller förare som skiljer.

Re: V60 TE körteknik o laddning vid stolpe

Postat: tor 25 jan 2018, 23:12
av Sveina
Ja det skulle ha varit intressant att se vad som gör det, lite långt till Gävle. Jag har ju optimerat bilen för att gå smidigt, och tror milen på den gör att allting rullar på bra, själv om jag har led ramp på taket nu på vintern. Själv så har jag körkort på allt och är certifierad i Norge på ekokörning. Men nå går min bil inte i 120-130 ofta, mestadels 80-90. Jag hade en Model S P100D i bruk förra dagen och med något gasande och inte förvärmt batteri låg den på 2,6 kWh/mil. Det var absolut inte ekokörning. Jag undrar på om isoleringen på V60 batterierna har endrats över åren? Jag vet at batteriet har fått några uppdateringar i det minste.