Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
#1226065
Wictorsson skrev:Ville bara tillägga att jag har samma problem med att passagerardörren ej låses upp ibland.
Oftast på morgonen konstigt nog. Började när det var kallt ute.
De ska ha 750 kr i felsökningsavgift bara för att leta upp vad som är problemet så jag får se när det blir av.
Känns inte jätteakut än i alla fall.
Exakt samma mysterium för mig. Passagerardörren fastnar och går inte öppna utifrån. Sker bara morgonen när vi ska göra ut. Under dagen är allt frid och fröjd. Precis som dig började problemet när det blev kallt ute.
av LasseW
#1272179
Har nu motsvarande problem på min XC60 my15. Passagerardörren går ej att låsa med key less eller app. Man måste trycka ner knappen från insidan. Tips?
av Tareb
#1285754
Johannes1975 skrev:
Wictorsson skrev:Ville bara tillägga att jag har samma problem med att passagerardörren ej låses upp ibland.
Oftast på morgonen konstigt nog. Började när det var kallt ute.
De ska ha 750 kr i felsökningsavgift bara för att leta upp vad som är problemet så jag får se när det blir av.
Känns inte jätteakut än i alla fall.
Exakt samma mysterium för mig. Passagerardörren fastnar och går inte öppna utifrån. Sker bara morgonen när vi ska göra ut. Under dagen är allt frid och fröjd. Precis som dig började problemet när det blev kallt ute.
Jag har samma problem som ni verkar ha. Ibland funkar det bra men oftast problem på morgonen. Ska dock tilläggas att dörren oftare inte går att låsa upp nu än tvärtom med fjärrnyckeln eller via keyless som jag har. Detta problem sker endast med passagerardörren höger fram. Har aldrig haft problem med detta tidigare!

@Wictorsson,

Sen blir jag väldigt förvånad att det ENDAST ska ha 750 kr för felsökning? När jag ska felsöka min hos en auktoriserad Volvoverkstad (Brandtbil i Uddevalla) så kostar det 1700 kr för felsökning! :-o.

Hur har det gått för er? Vad var problemet?
av Rådlös
#1285755
Låskistan! Häromdagen fick jag byta den tredje låskistan på min V70 -08. Dom två förra byttes under förra året. Så nu har jag bara höger fram som kan gå sönder. Och möjligen bakluckan?
En ny låskista kostar ungefär 1500 kr plus moms. Ett byte på verkstad kostar i runda tal 3000 kr.
Det finns trådar här på forumet om att göra det själv.

Under "akutskedet" är det så att förardörren kan man alltid låsa och låsa upp med den "hemliga nyckeln". Dom andra dörrarna kan man låsa manuellt med låsknappen inifrån när man skall lämna bilen. Det går inte (gick inte) att trycka ner låsknappen då dörren var öppen och stänga den sedan. Dörren måste vara stängd när man trycker på knappen. Lite jobbigt då knappen sitter längst bak på dörren (i min bil) Det krävs långa armar.
Ett annat problem med förardörren när låskistan var trasig. Dörren "rapporterade" inte att dörren var stängd. Den sa att dörren var öppen trots att den var stängd. Det gjorde att innerbelysningen i taket inte slocknade. (Detta var ganska exakt ett år sedan) På dagen i gick det ju bra, men dagarna är som kortast och nätterna är jättelånga. Jag fick klippa en bit av en svart sopsäck och tejpa över taklampan. Använd maskeringstejp. Det klistret påverkar inte innerklädseln i taket på något synligt negativt sätt. Jag får en känsla av att t.ex vanligt tejpklister kan sitta kvar och "kladda" en tid efteråt?
Dock slocknar innerbelysningen på vanligt vis ungefär en ½ minut efter att man har låst och lämnat bilen även om låskistan krånglar.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1285785
Ja, låskista på Volvo är ju standard. Allra helst i kylan då fettet stelnar. Byte är enda lösningen.
av Tareb
#1285803
@Rådlös,

Tack för ett utförligt svar om låskista till bilen och vad de kan gå på hos verkstad :bored: .

@StefanN,
Detta kände jag inte till om att låskistan är ett allt för vanligt problem med Volvon. Synd att man inte visste detta innan då jag har gått i tankarna på att sälja bilen då den är lite för dyr i drift och har nu gått 13600 mil.

Får tacka för snabba svar!
av Rådlös
#1285886
Om man är spekulant på en Volvo så kan man fråga om låskistorna. Svarar säljaren att dom inte är bytta, "Dom fungerar" så vet man att ett fel kan komma nästa vecka. Säger säljaren däremot att dom är bytta (och verkar trovärdig) så vet man att dom kanske håller 10 000 mil till. Det är ju en fördel om det finns någon form av kvitto på det. Antingen att säljaren har bytt själv eller en verkstad.
av Tareb
#1287556
Lite uppdatering efter felsökningen på bilen inne hos verkstaden på Volvo.

De fick fram två felkoder tydligen. Ena va såklart om låskistan(låsenheten) som ni redan misstänkte. Sen fick de dessutom fram en felkod om T-map sensorn som också behövdes bytas tyvärr.
Bifogar en bild på offerten för jobbet med byte till en ny låsenhet:
Volvo_felsökning.png
Volvo_felsökning.png (170.31 KiB) Visad 651 gånger
Det blev lite väl högt för min smak nu innan Jul och nyår. Grejen är att dörren öppnar sig för det mesta och senaste veckan har jag inte alls haft något problem med att låsa upp dörren utifrån. Men självklart är det inte hållbart i längden att ha det problemet med att behöva öppna inifrån, speciellt då vi brukar ha en bilbarnstol fram med.

Min fråga nu är om det funkar bra med att köpa en låskista från bildelsbasen från en V60 som inte har gått så många mil. Hittade några med samma artikelnummer för ca 750 kr från bilar som knappt rullat 1500 mil!! Jfr detta med priset som verkstaden på Volvo tog för en ny enhet är ganska stor.
Fick ett prisförslag från Mekonomens verkstad för ca 1500 kr. Där sparar jag in en slant i jfr med Volvos prisförslag.

Kom gärna med tips och idéer om hur ni hade gjort i detta fallet?

PS. Jag bad de på Volvos verkstad att byta T-map sensorn bara eftersom den kändes mer nödvändig fastän jag skickade in bilen pga dörrlåset. Efter att jag kollade runt lite på nätet så såg jag att T-map sensorn gick att köpa för ca 450 kr. Jfr detta med priset från Volvo som var 1349 kr för sensor, plus jobbet för 1100 kr typ. Sen så var det inte mer än max 30 min jobb med att byta ut denna sensor. Man lär sig något nytt varje dag :-)
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#1324689
Hejsan... tror ni det är låskistan som krånglar när han inte riktigt vill låsa upp höger sida fram? pluppen åker inte riktigt upp men efter 2-3 tryckningar så åker den upp.

Mvh F
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&[…]

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]