Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jofo
#1211995
Jag undrar någon kan ge mig en rekomendation på bästa sätta få bilen varm isiga morgonar. Jag funderar på att installera tidur till min diselvärmare men jag har 10 min restid till jobbet och kör endast korta sträckor så är orolig för batteriet. Kan man sätta i en elektrisk motorvärmare + kupevärmare?
Hur har ni andra gjort?
#1211996
...cyklat? :wink:
Annars är nog elektrisk värmare, kombinerat med laddning, det bästa alternativet.
#1212029
Jag skulle rekommendera att eftermontera batteriladdare med en elektrisk motorvärmare; Jag har också korta sträckor till jobbet, trots att jag har bränsledriven-värmare har jag sällan använt den faktiskt.

Däremot har jag kupevärmare som går igång beroende på vilken tid jag ställt; då laddar batteriet och el-motorvärmare arbetar samtidigt
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
#1212030
Det går ju också att sätta i en batteriladdare på samma sätt som motor/kupévärmaren.

Men hur långt har du till jobbet om du kommer dit på 10 minuter? En diesel mår inte alls bra av ett sådant användningsmönster.
Användarvisningsbild
av P210
#1212276
Lägg inte pengarna på att komplettera med en elektrisk motor/kupevärmare! Kostnad? 5000+?
Skulle säga att dieselvärmaren är överlägsen, med en effekt på 5000W* och ett vattenflöde på 4l/min* mot en blockvärmare på 3-500W utan cirkulationshjälp gör dieselvärmaren mer nytta på 10-15min gångtid än vad en elektrisk värmare gör på två timmar.

Pröva köra värmaren ca 10min en frostig morgon och jag lovar att du kan känna att kylarslangarna redan är ljumma, åtminstone nedre halvan av rutan är isfri, kupen åtminstone inte totalt utkyld - och med den gångtiden bör det räcka att underhållsladda batteriet sporadiskt under vinterhalvåret.
Låter du sedan värmaren fortsätta gå under färden till jobbet får den gå 20min vilket gör den gott - den konsumerar 50W* under gång vilket du laddmässigt borde "ha råd" med - för korta gångcykler kortar den problemfria livslängden rejält.

Jag har kört min värmare 2x30 min varje dag i flera vintrar, (före resan till/från jobbet) restid sedan kanske 30-35 min, har jag varit flitig kanske jag underhållsladdat 2ggr i månaden, i praktiken mer sällan...
Temperaturen får sjunka långt under nollan för att inte tempmätaren ska visa närmre 80 grader efter full gångtid, och, de elektriska doppvärmare jag haft orkar knappt ge utslag på tempmätaren, och ingen blockvärmare jag haft har lyckats ge något utslag alls! de värmer bara blocket och mjukar upp oljan lite...

* Siffrorna tagna från min Eberspächer HYDRONIC D5W

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]