Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SkooB
#1201700
Hej!

Blinkerslampan i höger backspegel på min XC60 modell 2014 (uppdaterade faceliften) har dött. Det märkliga är att jag inte får upp någon varning om det i instrumentpanelen men jag har testat den och den är helt död.

Nu är det ju så att den är av LED-typ och i manualen så står det att man endast bör byta lampor på verkstad, men när jag tog bort backspegelkåpan så ser det inte så svårt ut att byta den, två skruvar och kontakt. Så jag undrar nu om någon här har erfarenhet av att byta en sån och om det är så lätt som det ser ut? Finns det några risker med detta och är det isåfall anledningen till att den bör bytas på verkstad?

Jag har också letat reserv på nätet men inte lyckats hitta. Går den att få tag på på andra ställen överhuvudtaget eller måste man köpa en direkt från Volvo?
#1215541
SkooB skrev:Hej!

Blinkerslampan i höger backspegel på min XC60 modell 2014 (uppdaterade faceliften) har dött. Det märkliga är att jag inte får upp någon varning om det i instrumentpanelen men jag har testat den och den är helt död.

Nu är det ju så att den är av LED-typ och i manualen så står det att man endast bör byta lampor på verkstad, men när jag tog bort backspegelkåpan så ser det inte så svårt ut att byta den, två skruvar och kontakt. Så jag undrar nu om någon här har erfarenhet av att byta en sån och om det är så lätt som det ser ut? Finns det några risker med detta och är det isåfall anledningen till att den bör bytas på verkstad?

Jag har också letat reserv på nätet men inte lyckats hitta. Går den att få tag på på andra ställen överhuvudtaget eller måste man köpa en direkt från Volvo?
Hur löste det sig? (om det gjort det än?)
#1215633
StefanN skrev:Blinkersen inte markbelysning fattar jag det som att han vill byta.
Jag var själv inne på att byta ut min markbelysning så jag uppfattade fel. Bifogar bilder hur man ska byta, är inte så svårt men jag misstänker att LED-lampan är inkapslad i en komplett enhet.
Bilagor
sidelight1.PNG
sidelight1.PNG (185.52 KiB) Visad 9653 gånger
sidelight2.PNG
sidelight2.PNG (174.78 KiB) Visad 9626 gånger
#1350979
Hej
Har en 17 Classic där sidoblinkers ej fungerar varken på vänster eller höger backspegel. Men jag får inte upp något fel meddelande? Går det byta det själv eller måste man lämna in på verkstad?
#1351343
twsniklas skrev:Hej
Har en 17 Classic där sidoblinkers ej fungerar varken på vänster eller höger backspegel. Men jag får inte upp något fel meddelande? Går det byta det själv eller måste man lämna in på verkstad?
Är du säker på att det är blinkersarna som är trasiga så byter du dom själv på typ 10min, se bilder.
Backspegel.jpg
Backspegel.jpg (38.6 KiB) Visad 8247 gånger
Blinkers.jpg
Blinkers.jpg (32.46 KiB) Visad 8247 gånger

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]